SP start Actie Noodrem Zorgstelsel

29 september 2005

SP start Actie Noodrem Zorgstelsel

Op zaterdag 1 oktober is de SP in Hengelogestart met de Actie Noodrem in een poging om door breed verzet het nieuwe zorgstelsel van Minister Hoogervorst te stoppen. Om 12.00 uur werd de eerste grote protestkaart getekend door vertegenwoordigers van huisartsen, apothekers, tandartsen, Gehandicaptenraad, patiëntenverenigingen, vakbonden en werkers in de zorg.

Vertegenwoordigers uit de zorg tekenen protestkaart

Zo was namens het Twentse Huisartsenverzet Geert Jan van Loenen, samen met enkele collega's aanwezig om de eerste kaart te tekenen. Ook directeur Arie Stoker van de Gehandicaptenraad, Wim Noltes namens PLUGH en Hans van de Bosch, vakbondsconsulent bij het Streekziekenhuis Midden Twente waren bij start van deze campagne om de kaart te tekenen. Daarnaast tekenden oa. mee Mw. Yvonne van Remmerden apotheker van Apotheek Tuindorp en de Hengelose tandarts Schouman. Daarna was het de beurt aan het Hengelo's publiek om bij de actiekraam van de SP om hun handtelening te zetten. Verder zullen overal in Hengelo de kaarten ter tekening worden aangeboden.

Het vingertje van HoogervorstEr is veel beroering in het land over het nieuwe zorgstelsel dat per 1 januari ingevoerd gaat worden. Het is een slecht plan, en er is nog veel onduidelijk en vooral onzeker. Bijna elke week komt er wel weer een nieuw probleem op waar niet aan gedacht is. Het is een veel te ingewikkeld, bureaucratisch en niet sociaal stelsel. Veel mensen zijn onzeker en boos over hoe het voor hen uit gaat pakken. De meerderheid van de Tweede Kamer en het kabinet kan dit dan wel besloten hebben, maar dat hadden ze ook bij de Europese Grondwet. Terecht heeft de bevolking daarbij aan de noodrem getrokken. Er is alle reden om dat nu in verband met het zorgstelsel ook te doen.

Vincent Mulder tekent de actiekaart

De actie zal in de komende weken in alle plaatsen in het land worden gevoerd en heeft tot doel het kabinet tot inzicht te brengen het tij te keren door dit plan voor het nieuwe zorgstelsel in te trekken.

Het vingertje van Hoogervorst