Antwoord van het college op vragen over bibliobus

30 juni 2005

Antwoord van het college op vragen over bibliobus

Hieronder treft u de antwoorden van het college van B&W op de SP-vragen naar aanleiding van het opheffen van de bibliobus.

Geachte fractie,

Naar aanleiding van uw, schriftelijk aan ons gestelde, vragen met betrekking tot het besluit van de Bibliotheek om de bibliobus op te heffen, antwoorden wij u het volgende:

Vraag 1: Is het juist dat de bibliobus met ingang van 1 augustus wordt opgeheven?

Antwoord: De bus stopt per 23 juli 2005 .

Vraag 2: Welke alternatieven zullen er dan door de bilbiotheek aan met name de jeugd op de scholen en ouderenorganisaties in de wooncentra worden geboden?

Antwoord: De Bibliotheek denkt de lacune in de dienstverlening voor de ouderen en scholen te gaan vullen met een soort besteldienst (bestelbusje zal worden gekocht of geleasd). Tevens heeft de Bibliotheek zich aangemeld voor deelname aan een landelijke pilot die het uitlenen van boeken en overige media mede mogelijk maakt door het gebruik van internet (het reserveren en “bestellen” van de media). Bij de bezorging van de media op de scholen en in de wooncentra wordt overwogen om o.a. vrijwilligers in te gaan zetten.

Vraag 3: Zijn de scholen en ouderenorganisaties betrokken bij de ontwikkeling van alternatieven?

Antwoord: De Bibliotheek is in gesprek met het onderwijs. Vervangende diensten zijn te ontwikkelen, echter enkel tegen kostprijs.

Onder oudere busleden is door de Bibliotheek een onderzoek verricht om zicht te krijgen op wensen en mogelijkheden in geval van stopzetten van de bibliobus. De meeste van hen hebben gezegd de centrale of het filiaal in de Hasseler Es te gaan bezoeken als de bus niet meer komt.

Vraag 4: Is het college met ons van mening dat als er geen goede alternatieven kunnen worden aangeboden de bibliobus niet mag worden opgeheven?

Antwoord: De Bibliotheek is zelfstandig in haar bedrijfsvoering. Door de Bibliotheek genomen beslissingen kunnen door ons beïnvloed worden middels de aan de subsidiebeschikking gevoegde specifieke eisen en voorwaarden. Wij volgen de door de Bibliotheek te nemen maatregelen in deze. Voorshands hebben wij geen redenen te vooronderstellen dat de Bibliotheek in de toekomst in onvoldoende mate bereikbaar zal zijn in Beckum.

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Hengelo,