Zorgdebat Hengelo in teken van Zorg geen Markt

23 mei 2005

Zorgdebat Hengelo in teken van Zorg geen Markt

Op 23 mei vond er een werkbezoek plaats van Tweede Kamerleden en Vakbondsbestuurders bij het Streekziekenhuis Midden Twente en het Ouderenzorgcentrum Trivium in Hengelo. De dag was georganiseerd door de vakbondsconsulenten van FNV ABVA KABO en CNV Publieke Zaak in samenwerking met de SP Hengelo.

affiche zorgdebat

Op het thema Werken in de Markt van Zorg was er een programma waarbij de verplegenden en verzorgenden zelf de delegatie rondleidden en vertelden over de steeds veranderende werkomstandigheden in de zorg en de komende verdere ‘vermarkting' van de zorg.

‘s Avonds vond er een debat op dit thema plaats voor tientallen belangstellenden. Agnes Kant kon als geen ander uitleg geven van de oplopende bureaucratie door de marktwerking, waarbij de zorgverzekeraars aan de knoppen zitten. En dit alles leidt tot grotere werkdruk voor de zorgwerkers en minder aandacht voor de patiënt. Verzet tegen deze markt neemt toe!

Ook een delegatie van actievoerende huisartsen was aanwezig om hun strijdbaarheid tegen het nieuwe zorgstelsel van minister Hoogervorst te tonen. Daags erna trok een Twentse delegatie van 60 werkers in de zorg per bus naar den Haag voor een manifestatie ZORG GEEN MARKT, die op initiatief van Agnes Kant ruim 1500 protesterende verpleegkundigen, artsen en patiënten tegen de marktwerking op de been bracht.