Uitkleden bibliotheekservice voor SP onaanvaardbaar.

27 april 2005

Uitkleden bibliotheekservice voor SP onaanvaardbaar.

De SP fractie in de Hengelose gemeenteraad wil van het college weten wat er waar is van de plannen om te stoppen met de bibliobus. Deze bibliotheekdienst dreigt door de gemeentelijke bezuinigingen te worden opgeheven. Minstens 14 basisscholen en een tiental wijk- en ouderencentra worden maandelijks door de bibliobus bediend. De SP vindt het onaanvaardbaar dat daarmee de bibliotheekservice verder wordt uitgekleed.

SP raadslid Wiliam van den Heuvel stuurde onderstaande brief aan wethouder Ter Ellen.

Betreft schriftelijke vragen over de bibliobus

Geachte heer Ter Ellen,

In het kader van de gemeentelijke bezuinigingen heeft de Bibliotheek besloten om de aan haar opgelegde bijdrage aan deze bezuinigingen in te vullen met het opheffen van de bibliobus.

Tijdens de afgelopen najaar door de raad belegde hoorzitting over deze bezuinigingen heeft de directrice van de bibliotheek aangegeven dat er voor het opheffen van de voorziening van de bibliobus wel eerst goede alternatieven zouden moeten worden ontwikkeld, met name voor de jeugd op de scholen en voor de ouderen in de wooncentra.

Wij hebben begrepen dat het voornemen is om de bibliobus per 1 augustus van dit jaar op te heffen. Wij zijn dan ook benieuwd naar de stand van zaken met betrekking tot de toegezegde alternatieven.

Daarom hebben wij de volgende vragen aan het college:

1. Is het juist dat de bibliobus met ingang van 1 augustus wordt opgeheven?
  2. Welke alternatieven zullen er dan door de bibliotheek aan met name de jeugd op de scholen en de ouderen in de wooncentra worden aangeboden?
  3. Zijn de scholen en ouderenorganisaties betrokken bij de ontwikkeling van alternatieven?
  4. Is het college met ons van mening dat als er geen goede alternatieven kunnen worden aangeboden de bibliobus niet mag worden opgeheven?