Oproep voor debat over Europese grondwet

2 april 2005

Oproep voor debat over Europese grondwet

De SP heeft op 31 maart een brief verstuurd aan het gemeentebestuur van Hengelo, waarin wordt opgeroepen tot een debat over de Europesse grondwet. De tekst van deze brief staat hieronder.

Op 1 juni aanstaande zal er in Nederland een raadplegend referendum worden gehouden over het Verdrag tot vaststelling van een Grondwet voor Europa. De SP vindt het van het grootste belang dat zoveel mogelijk mensen zich een goede mening kunnen vormen over deze grondwet en daarbij ook de voor en tegenstanders kunnen spreken en horen over dit onderwerp. Wij zijn van mening dat dit publieke debat ook in onze stad gestimuleerd moet worden en dat hierbij een taak voor de gemeente is weggelegd.

In de Wet van 27 januari 2005, betreffende het houden van een raadplegend referendum over het grondwettelijk verdrag voor de Europese Unie (Staatsblad 2005 44) is ook een rol voor gemeenten opgenomen. Artikel 9 van de wet schrijft voor dat de tekst van het verdrag gedurende vier weken voorafgaande aan de stemming kosteloos ter secretarie van elke gemeente verkrijgbaar moet zijn en dat de burgemeester dit ter openbare kennis zal brengen. De burgemeester moet er ook zorg voor dragen dat de samenvatting die de referendumcommissie vaststelt ten minste veertien dagen voor de stemming aan het adres van de burgers wordt bezorgd.
De gemeente is dus in belangrijke mate verantwoordelijk voor de informatievoorziening over de Europese Grondwet aan de burger.

Uit opiniepeilingen blijkt dat veel mensen wel weten dat er een referendum over de Europese Grondwet in aantocht is maar dat een meerderheid van de bevolking niet weet wat er in die Grondwet staat en wat de gevolgen zijn voor het aannemen van deze grondwet. Om een waardevolle raadpleging van de bevolking mogelijk te maken en ook een grote opkomst te bevorderen is het van groot belang de mensen beter te informeren over de inhoud en betekenis van de Grondwet en het publieke debat krachtig te stimuleren. Naar de mening van de SP zou naast de genoemde informatievoorziening dat debat zeker ook in Hengelo, actief op lokaal niveau moeten plaatsvinden.

Wij stellen daarom voor dat de gemeente een openbaar debat organiseert met voor- en tegenstanders van de voorgestelde Europese Grondwet. We denken aan sprekers uit politieke partijen en andere maatschappelijke organisaties die zich hebben uitgesproken over de Grondwet. In ieder geval is het van belang dat wordt gekozen voor aanspreekbare en herkenbare deelnemers, evenredig uit het voor en tegen kamp. Dat zal de publieke belangstelling voor een openbaar debat vergroten, meer aandacht van de media trekken en een wezenlijke bijdrage leveren aan het verkleinen van de enorme kloof die er bestaat tussen de Europese politiek en de Nederlandse burger.
Het lijkt ons een goed idee om dit te organiseren in de burgerzaal, of eventueel in de centrale hal, van het gemeentehuis, waarbij tevens de mogelijkheid kan worden geboden aan voor en tegenstanders om de toehoorders van informatiemateriaal te voorzien.
Ook zou bijvoorbeeld Radio Hengelo kunnen worden uitgenodigd om van het debat een rechtstreekse uitzending te maken, waardoor nog meer mensen het debat kunnen volgen.

Als mogelijke data zouden wat ons betreft 20, 24 of 25 mei kunnen gelden. Bij een debat in deze opzet en op deze locatie ligt het voor de hand dat de burgemeester optreedt als voorzitter. Het geeft naar de inwoners van Hengelo het duidelijke signaal dat het hier om een belangrijke kwestie gaat.

Gezien het feit dat een activiteit als deze nogal wat voorbereidingstijd met zich mee brengt stellen we voor bovenstaande voorstellen graag zo spoedig mogelijk in het presidium van de gemeenteraad te bespreken.