h

Europese Dienstenrichtlijn: "zeker niet doen zo"

16 maart 2005

Europese Dienstenrichtlijn: "zeker niet doen zo"

Het ging er genuanceerd aan toe op de debatavond over de Europese Dienstenrichtlijn. Maar vanaf het begin was men het achter de tafel eens: Zo kan deze Dienstenrichtlijn in ieder geval niet!

Was het doel van de avond met name om mensen te informeren over de ingewikkelde regels die door Bolkestein in Brussel werden opgesteld, iedereen was zeer duidelijk over de grote ongewenste gevolgen en de grote onzekerheid die de praktijk voor werknemers, ondernemers als deze "monsterrichtlijn ongehinderd in werking treedt.

In het forum waren MKB, SP en FNV vertegenwoordigd

Eddy Stam, CAO onderhandelaar bij FNV Bondgenoten voor de schoonmaaksector was er duidelijk over. Het zogenaamde oorspronglandbeginsel is een groot probleem. Het betekent enorme concurrentie op basis van ongelijke regels per land. Een schoonmaakbedrijf uit Tsjechië kan onder de Dienstenrichtlijn tegen eigen Arboregels en eigen loonvoorwaarden hier in Twente een gat slaan in de schoonmaakbranche. Gevolgen als ontslagen en een druk om de CAO voorwaarden hier naar beneden bij te stellen, de Arboregels te 'versoepelen' zullen leiden tot de zogenaamde sociale dumping. Het Europese land met de slechtste voorwaarden voor werknemers zal overal in Europa op de grootste concurrentiekracht kunnen rekenen.

Schijnzelfstandigen

Gespreksleider Vincent MulderOok Ullrich Schröder vertegenwoordiger van het MKB (Midden en Klein Bedrijf) in Brussel gaf aan grote problemen te verwachten vanuit Den Haag, waar nu met stoom en kokend water de zogenaamde detacheringrichtlijn voor werknemers wordt aangepast, om straks te kunnen sporen met de dienstenrichtlijn. Ook vreesde hij dat de dienstenrichtlijn gaat leiden tot veel "schijnzelfstandigen", mensen die zich als zelfstandige in hun land laten inschrijven om goedkoop mee te concurreren in landen met striktere arbeidsvoorwaarden en hogere wettelijke lonen.

Frank Futselaar gaf een overzicht van zaken die tot grote tegenstellingen zullen leiden. Een hoveniersbedrijf uit een land met minder strikte milieu en veiligheidsregels zal in Nederland wellicht bestrijdingsmiddelen kunnen gebruiken die wettelijk verboden zijn, en wat als in dat andere land geen beschermende kleding verplicht is bij het zagen met de kettingzaag?
Nog belangrijker is de onbeantwoorde vraag wie die buitenlandse bedrijven dan gaan controleren. Moet een Maltees bedrijf in Nederland dan door een Maltese controleur in Nederland of door een Nederlandse inspecteur met de Maltese wetboeken onder de arm?

In de pauze gaat de discussie gewoon doorDe Brusselse SP-er gaf aan dat het eigenlijk onbegrijpelijk is dat de Nederlandse regering, aangevoerd door minister Brinkhorst, als enige land in Europa geen enkele kritiek op deze richtlijn durft aan te voeren. Maar ook het Nederlandse parlement is volgens Futselaar zwaar 'schuldig'. De Tweede Kamer laat de regering zonder overleg vooraf over Brusselse zaken onderhandelen. Bij terugkomst doet de minister dan verslag en heeft de Kamer het nakijken. Dat gaat wel anders in bijvoorbeeld Denemarken. Voor dat de regering met Europese partners onderhandelt moet ze voor de inzet een mandaat krijgen van het Deense parlement.
Democratische controle

Nederland verdient beter EuropaDat leidt tot de vraag of dit Europese project eigenlijk wel op een voldoende democratische controle mag rekenen. Futselaar is daar zeer duidelijk over. De Dienstenrichtlijn is zo riskant omdat iedere controle ontbreekt. Daarom is het ook zo belangrijk dat heel veel mensen de demonstratie van 19 maart in Brussel aangrijpen om hun bezwaren te laten horen.
De Hengelose gemeenteraad heeft in ieder geval in meerderheid al van zich laten horen. Op voorstel van de SP roept ze het gemeentebestuur op de regering te vragen af te zien van instemming met de Europese Dienstenrichtlijn.

U bent hier