Duidelijke boodschap Hengelo's Huurdebat: Plan Dekker moet van tafel

7 maart 2005

Duidelijke boodschap Hengelo's Huurdebat: Plan Dekker moet van tafel

Het lag aan de beheerders van het Wapen van Hengelo dat de massaal opgekomen huurders niet teleurgesteld wegens een overvolle zaal huiswaarts moesten keren. Een kwartier voor aanvang werd de op 150 mensen berekende zaal 'opengegooid', zodat de ruim 250 belangstellenden toch allemaal mee konden doen in het Hengelo's Huurdebat.

Volle zaal bij huurdebat

Van stipt half acht tot ruim na tien uur werd er volop gedebatteerd over het thema betaalbaar huren. Aanleiding voor dit debat waren voor de organisatoren, Stichting Huurdersbelangen St. Joseph, Bewonersvereniging HBS Ons Belang en de SP afdeling Hengelo, de plannen van Minister Dekker voor de liberalisering van de huren en de niet aflatende bezuinigingsdrift in de volkshuisvesting.
forum

Het forum van links naar rechts: Go Geurts, Remi Poppe, Harry Rupert, Guido Weber en Peter Pinkhaar.

Go Geurts van de Woonbond, en oud SP Tweede Kamerlid Remi Poppe, vervanger voor de zieke Krista van Velzen, waren er snel mee klaar. Vorige week immers stonden De Woonbond en de SP zij aan zij in een grote demonstratie voor de Tweede Kamer in Den Haag uit protest tegen de Huurexplosie. Liberalisering leidt volgens hen tot het onnodig opdrijven van de huurprijzen. Tegelijkertijd leidt het niet tot het oplossen van de woningnood, want woningcorporaties die nu betaalbare woningen kunnen bouwen doen het niet. Als ze bouwen dan bouwen ze dure huur of koopwoningen. En in heel veel gevallen komen die in de plaats voor gesloopte betaalbare woningen.

Scheef wonen

De directeur van St. Joseph hield de zaal voor dat de vraag naar goedkope huurhuizen in de toekomst alleen maar af zal nemen, en er dus daarin gesloopt kan worden voor duurdere terugbouw, wat hem de hoon van de zaal opleverde.
Rupert, de waarnemend directeur van HBS Ons Belang schetste het probleem van de 3000 Hengelose huurders die zogenaamd scheef wonen. Dat zijn mensen die qua inkomen in een te goedkope huurwoning wonen, en eigenlijk naar duurdere (huur-)huizen zouden moeten doorstromen. Vandaar dat Ons Belang zich op hen zou willen richten door voor hen meer duurdere huurwoningen aan te kunnen bieden.

Volgens Remi Poppe is dat getal van 3000 "scheefwoners"veel te hoog ingeschat, want landelijk is dat slechts 6 % van de huurders. De corporaties willen de ernst van de situatie niet inzien: gemiddeld meer dan 75 mensen schrijven in op een leegstaande huurwoning. Dan spreek je over woningnood, volgens Poppe. Bovendien is de laatste jaren voor een grote groep huurders de huursubsidie stelselmatig verlaagd. En dat betreft zowel de groepen mensen met de laagste alsook die met de middeninkomens.
Wethouder Weber gaf aan dat in Hengelo ongeveel 30% van de huurders aangewezen zijn op goedkopere woningen, maar dat er van de 13.000 huurwoningen wat hem betreft er wel 3000 kunnen verdwijnen, hetzij door ze te verkopen, hetzij door sloop.

Vragen

In de 80 minuten na de pauze werden er een spervuur van vragen uit de zaal doorgenomen. Die gingen vaak over de situaties in de verschillende wijken. Over de herstructureringsplannen, het al dan niet overleggen in vroeg stadium met de bewoners en de lange wachttijden voor het krijgen van een huurwoning.

gespreksleider Han Pape laat de zaal aan het woord

De 78 jarige mevrouw Knaken, bewoonster van de ouderenflat 't Voskamp wees op een knellend probleem van veel mensen, van wie het inkomen achteruit gaat, terwijl de woonlasten en kosten voor levensonderhoud stijgen: Door het duurder worden is ze binnenkort niet meer in staat haar huur te betalen en zal ze gedwongen worden haar fijne woning te moeten inruilen voor een goedkopere. Haar vraag of de corporaties een oplossing hebben voor den vele huurders in een dergelijke situatie werd door beide corporatiedirecteuren en de wethouder negatief beantwoord. Corporaties doen niet aan inkomenspolitiek. Pinkhaar gaf echter aan dat wat hem betreft maatwerk ook naar inkomen van de huurder mogelijk moet zijn.

Zacht of hard?

Wethouder Weber werd het vuur na aan de schenen gelegd over hoe hard hij de uitspraak van de Hengelose Gemeenteraad voor 20% sociale huurwoning in elk nieuw bouwproject hanteert. In Dalmeden was er wat hem betreft aan die eis gehoor gegeven, maar voor Hart van Zuid schutterde hij erlangs door te zeggen dat die afspraak ook voor dit plan moet gelden, maar daarna voegde hij er aan toe dat er mogelijk "gebieden in dit nieuwbouwplan" zijn waar die 20% niet gehaald gaat worden……

Op de vraag - aan het eind van de avond - van de levendig leidende gespreksleider Han Pape, of er nog voorstanders van de huurliberalisatie en het plan Dekker waren werd door alle sprekers negatief geantwoord. Dat leidde bij Raadslid Jean Rouwet tot de oproep aan allen om meteen na afloop van dit debat de afkeuring over Dekkers liberalisatieplannen aan alle Tweede Kamerfracties kenbaar te maken, die daar daags na het Hengelo's Huurdebat in de Tweede Kamer over debatteren.

De heer Gerrit Luesink kon aan het eind van de avond namens de organisatoren met grote tevredenheid over opkomst en debat de sprekers bedanken en wijzen op de zeer waarschijnlijk nieuwe momenten van protest in de nabije toekomst, waarin dan ook weer meer Hengelose huurders gevraagd wordt mee te doen.