SP akkoord met vestiging RBT Bornerbroek

3 februari 2005

SP akkoord met vestiging RBT Bornerbroek

Ondanks een aantal bezwaren gaat de SP akkoord met de vestiging van een RBT. De SP heeft altijd gepleit voor de vestiging van een RBT ten noorden van Almelo omdat dit minder schade aan de natuur en overlast voor de bewoners geeft. Helaas heeft de meerderheid besloten om alleen maar een plan te ontwikkelen voor een terrein in Bornerbroek.

De volgende argumenten brengen er ons toch toe om ons voor de ontwikkeling van het RBT uit te spreken:

1. Met het RBT gaan Almelo, Borne, Hengelo en Enschede een gezamenlijk economisch beleid voeren. Op deze manier wordt voorkomen dat een bedrijf de gemeentes tegen elkaar uit speelt om goedkoop aan de grond te komen.
  2. De provincie gaat erop toezien dat de kleinere gemeentes in Twente niet gaan concurreren met het RBT. Op deze manier wordt bereikt dat de ruimte-intensieve bedrijven worden geconcentreerd op één lokatie in plaats van verspreid over Twente waardoor er minder schade aan het milieu wordt aangericht.
  3. Doordat de ruimteintensieve bedrijven naar het RBT gaan ontstaat er op de stedelijke bedrijfsterreinen ruimte voor arbeidsintensieve bedrijven.
  4. Wij hechten groot belang aan het handhaven van de werkgelegenheid in de regio. Diverse onderzoeken tonen aan dat er hiervoor op termijn meer ruimte voor bedrijven nodig is dan er op dit moment beschikbaar is in Twente. Dat er op dit moment veel leegstand is komt door de slechte conjunctuur en kan niet worden gebruikt als argument tegen een project voor de lange termijn.
  5. De uitgifteprijs van de grond waarop de exploitatie is gebaseerd is normaal voor bedrijfsterreinen in deze regio. Wij hebben geen redenen om aan te nemen dat deze prijs te hoog zal blijken te zijn.
  6. De financiële risico's (9 miljoen euro) zijn niet hoger dan bij andere bedrijfsterreinen die in het verleden zijn ontwikkeld en daarom aanvaardbaar.
  7. Hoewel het gebied zeker natuurwaarde heeft is het geen belangrijk natuurgebied, bovendien wordt een deel van de schade gecompenseerd.