Goede stemming op “mobilisatiemarkt” in Hengelo

25 september 2004

Goede stemming op “mobilisatiemarkt” in Hengelo

Nederland verdient beter“Het broeit van actie”, aldus Mariska ten Heuw, raadslid voor de SP in Hengelo tijdens een gezamenlijke markt in Hengelo om zoveel mogelijk mensen aan te spreken op de mogelijkheden om mee te gaan naar de landelijke demonstratie van 2 oktober in Amsterdam.

Mobilisatie in het centrum

Ook in andere Twentse plaatsen wordt vandaag het winkelend publiek van informatie voorzien.

“Andere leden van de SP afdeling staan nu ook in Borne en Oldenzaal te folderen. Daar staat de SP als enige partij de mensen op te roepen, maar hier in Hengelo doen meer partijen met de SP mee”, aldus ten Heuw.

In Hengelo staat de SP samen met de PvdA, Groenlinks, de gehandicaptenraad en FNV- Bondgenoten op de markt.

Veel mensen krijgen een oproep om mee te demonstreren en een folder met informatie van de vakbond: Nederland verdient Beter! Juist vandaag hebben de vakbondsleden hun gratis treinkaartje per post thuis gekregen. En gezien de reacties van die mensen komen die treinen wel vol.

“De actiebereidheid lijkt heel groot” aldus Jos Keizer van FNV Bondgenoten. Hij deelt flyers uit al lopend over het marktterrein. “ We hebben de afgelopen week laten zien dat heel veel mensen mee willen doen. De mensen zijn deze maatregelen van het Kabinet zat. In Arnhem waren op Prinsjesdag uit de hele regio vijfduizend mensen uit de chemie bijeen voor een demonstratie. De komende week gaan we door. En dat zal op 2 oktober tot een hoogtepunt komen.”

Jean Rouwet in mobilisatiekraam

Wethouder Bert Otten van de PvdA is op verschillende momenten met folders in de weer en spreekt langsfietsende mensen aan. Otten: “Het is goed dat de oppositiepartijen lokaal samenwerken om een doel te verwezenlijken, namelijk een heel ander kabinetsbeleid.”

De Gehandicaptenraad is met een aantal rolstoelers in gesprek om hen te wijzen op de mogelijkheid naar Amsterdam te reizen per speciale rolstoelbus.

De partijen hebben geld bij elkaar gelegd om ook voor hen goedkoop busvervoer mogelijk te maken. Ondertussen tekenen verschillende mensen zich in voor het busvervoer. Aan het eind van de dag hebben zich ruim dertig mensen ingeschreven aan de kraam en loopt het aantal aanmeldingen per email gestaag door. Al drie bussen zijn volgeboekt en de grote stroom aanmelders wordt kort voor zaterdag verwacht.

Men kan zich tot vrijdag aanmelden voor goedkoop busvervoer vanuit alle grote Twentse steden. Men kan zich opgeven per telefoon 074-2421997 of 2421042 of per email: hengelo@sp.nl

Vertrek van de bussen is voor de NS stations:
Oldenzaal 9.00 uur
Enschede 9.00 uur