SP vraagt college terugbetaling leges planschade

27 augustus 2004

SP vraagt college terugbetaling leges planschade

Gemeenten mogen geen leges meer heffen bij het indienen van planschadeclaims. Dat heeft de Hoge Raad bij uitspraak van 13 augustus bepaald. De SP fractie vraagt de gemeente Hengelo met onmiddelijke ingang te stoppen met het innen van de 750 euro leges en al betaalde leges terug te betalen.

De tekst van de vragen van Mariska ten Heuw:

De gemeenteraad van Hengelo heeft besloten leges te heffen voor het in behandeling nemen van verzoeken om planschade op grond van artikel 49 van de WRO. Zoals u bekend was de SP daar op tegen, omdat wij vonden dat dit wettelijk recht niet door middel van het heffen van leges zou mogen worden ingeperkt.

Het college en de gemeenteraad wisten bij het nemen van het besluit dat het nog maar zeer de vraag was of het heffen van leges juridisch gezien ook mogelijk zou zijn. Men wilde echter niet wachten op een duidelijke uitspraak.

Bij arrest van 13 augustus jongstleden heeft de Hoge Raad hierover uitspraak gedaan. Deze uitspraak behelst dat het heffen van leges voor planschade verzoeken niet is toegestaan. Dit brengt de fractie van de SP tot de volgende vragen:

• Hoe gaat u - gelet op het arrest van de Hoge Raad van 13 augustus - van nu af aan om met de heffing en invordering van leges voor planschadeverzoeken?
  • Vindt uw college dat u moreel verplicht bent alle leges die er tot op heden voor het in behandeling nemen van planschadeverzoeken geheven en geïnd zijn aan de verzoekers dienen te worden teruggestort, omdat de heffing feitelijk onrechtmatig was?