Comité biedt handtekeningen aan tegen Vuurwerkopslag in Woonwijk

8 juli 2004

Comité biedt handtekeningen aan tegen Vuurwerkopslag in Woonwijk

Woensdagavond 7 juli heeft een delegatie van bewoners uit Tuindorp een petitie aangeboden aan wethouder Kok van milieu tegen de opslag van vuurwerk in de woonwijk.

bewoners bieden petitie aan

De bewoners wezen op de massale steun uit de buurt, 90% van de bewoners heeft getekend tegen de vuurwerkopslag. Maar liefst 1140 handtekeningen werden verzameld. Wethouder Kok vertelde dat hij het volledig eens was met de bewoners en met de SP-motie die daarover in de gemeenteraad is aangenomen. Hij vertelde dat het probleem niet zozeer ligt bij het gemeentebestuur in Hengelo of bij de provincie, maar in Den Haag. Hij noemde de wetgeving rondom vuurwerk ronduit onzorgvuldig. SP-voorzitter Vincent Mulder adviseerde hem om samen met collega-wethouders uit andere plaatsen opnieuw in Den Haag aan de bel te trekken. Het probleem van vergroting van vuurwerkopslag speelt immers overal in het land.

De wethouder beloofde om deze week nogmaals met de ondernemer Spoolder in gesprek te gaan om hem te vragen om af te zien van zijn onzalige plannen, maar had helaas geen middelen om de gevraagde uitbreiding tegen te houden. Hij beloofde bij dit gesprek ook de petitie van de buurt aan Spoolder te zullen overhandigen. Met deze toezegging verlieten de buurtbewoners het stadhuis. Trots op de resultaten van hun actie, maar helaas nog niet gerust op de afloop.

Vuurwerk uit de woonwijk

Hieronder de petitietekst voor Spoolder

Geachte Fa. Blokker-Spoolder,

Hierbij bieden wij u een petitie aan van de handtekeningenactie, die wij in de omgeving van uw onderneming hebben gehouden. De handtekeningen worden overhandigd aan de wethouder Kok, omdat de actie meer algemeen gericht is op het weren van vuurwerkopslag in woonwijken.

Van de bewoners die thuis waren heeft bijna 90% getekend. Er zijn meer dan 1100 handtekeningen opgehaald. Het merendeel van uw buurt-bewoners is tegen vuurwerkopslag in hun woonwijk of woonomgeving. Wij roepen u op om met de gemeente in overleg te gaan uw voornemen tot uitbreiding van vuurwerkopslag op een andere plek te laten plaatsvinden.

Wij hopen dat u aan deze oproep gehoor wilt geven.

ons bericht van gisteren
Actie tegen opslag van vuurwerk in de wijk