Bewoners voormalige aanleunflats Backenhagen e.o. tegen sloop

10 juli 2004

Bewoners voormalige aanleunflats Backenhagen e.o. tegen sloop

Huurders van de duplexflats aan het Hachmeulepad, Dubbelinckpad en gedeelte Backenhagenlaan zijn het zat om speelbal te zijn van de verhuurder St. Joseph. Ze hebben in een brief aan St. Joseph laten weten dat ze de huurverhoging weigeren te betalen die hen per 1 juli is opgelegd.

flats aan het hachmeulepad

Vorig jaar werd hen meegedeeld dat er plannen bestaan hun woningen te slopen. Verdere mededelingen blijven uit, laat staan een uitnodiging voor een informatiebijeenkomst. " Het eerste dat je als bewoner wilt is toch om te horen wat de plannenmakerij nu voorstaat. Als we horen dat er gesloopt gaat worden dan verbaasd ons dat zeer. De technische staat van de woningen is prima. Wat ons betreft voert St. Joseph gewoon het onderhoud uit, dat nu achterstallig is. We wonen hier met plezier en de vraag naar dit soort betaalbare huurhuizen is dan ook gewoon heel erg groot. En stel dat we hier weg moeten is er dan elders weer een dergelijke goed betaalbare woning beschikbaar? We vrezen van niet. Den Haag roept immers al jaren dat dit soort woningen dringend moeten worden gebouwd"
Aan het woord is Anton Dutour Geerling, een van de bewoners die in actie kwam na een aantal meldingen tijdens de SP huuractieweek in mei. Onder een bewonersbrief werd door het merendeel van de flatbewoners een handtekening gezet. Nu, vier weken later hebben ze nog niets van St. Joseph gehoord.

Volgens geruchten zou projectontwikkelaar Droste met St. Joseph in zee zijn gegaan om op dezelfde plek duurdere flatwoningen te bouwen:
Eenzelfde indeling van de gebouwen, alleen met een derde woonlaag extra erbij. Op je vingers na te tellen is dan dat er dan 72 flatwoningen i.p.v. de huidige 48 komen. Reken daarbij 72 parkeervakken en weg is de groene hof die deze sympathieke laagbouw nu nog vormt. "Blijkbaar zijn wij ook niet uitgenodigd ons voor deze woningen in te schrijven", aldus de bewoner.

Over dit alles zouden de bewoners wel graag snel een gesprek met St. Joseph hebben. Het is nu allemaal heel verwarrend en chaotisch. Zo kwam er enige tijd geleden een brief van de gemeente dat de klinkerstraten opnieuw gelegd zouden worden. Toen daarmee begonnen werd en de bewoners meldden dat dit in verband met berichten over sloop toch wel slecht te rijmen viel werd die straatrenovatie afgeblazen.

Vincent Mulder, die namens de SP de kontakten met de bewoners heeft noemt het slopen van betaalbare woningen overal in Hengelo langzamerhand de betonrot in de wijken: "Wat daarbij nog het meeste steekt is dat nieuwe huurders alleen nog maar een tijdelijk contract krijgen. Dat bevordert de samenstelling en de sfeer in de wijk niet. Daarmee maak je er in snel tempo een achterstandsbuurtje van. En dat is dan iets wat sloop door St. Joseph in de kaart speelt." Mulder over de communicatie tussen de verhuurder met haar huurders: " Zorg in ieder geval dat de bewoners betrokken worden bij alle plannen. De klantvriendelijkheid, waar St. Joseph zich nu voor op de borst klopt, is hier ver te zoeken."
De bewoners overwegen om binnenkort maar eens zelf verhaal te gaan halen bij St. Joseph als antwoord op hun brief uitblijft.

Hieronder de tekst van een handtekeningenactie gericht aan directeur Pinkhaar van Sint Joseph

Geachte heer Pinkhaar,

Hierbij maken wij, ondergetekenden, bewoners van Hachmeulepad, Dubbelinckpad en gedeelte Backenhagenlaan, bezwaar tegen de door u aangezegde huurverhoging per 1 juli 2004.

Het onderhoud van de woningen en de noodzakelijke verandering als isolatie e.d. worden door u niet meer uitgevoerd. Mondeling wordt als reden gegeven dat dit zo is vanwege plannen voor sloop van onze huizen.
We hebben op verschillende momenten vernomen dat er plannen bestaan voor de sloop van onze huizen. Maar we zijn daarover als bewoners door u noch de gemeente voldoende geïnformeerd.

Naar onze mening zijn de huizen in prima technische staat, zijn ze voor ons (nog wel) betaalbaar, en ontbreekt er slechts noodzakelijk onderhoud en enige aanpassingen als dubbele beglazing e.d. We zijn het dan ook niet eens met eventuele sloop van onze huizen.
U laat ondertussen nieuwe huurders slechts toe op basis van tijdelijke contracten. Ook dit heeft zijn weerslag op het woonklimaat in onze buurt.

We verzoeken u daarom om

• De huurverhoging per 1 juli aanstaande niet toe te passen op onze woningen,
  • Ons zo snel mogelijk uit te nodigen voor een bewonersbijeenkomst, waarin u ons informeert over de plannen met onze woningen, en de achtergronden hiervan.
  • Bovendien verwachten we van u - indien u sloop overweegt - ons ook te informeren welke beschikbare betaalbare (met vergelijkbare huur) woningen u ons aanbiedt als vervangende woonruimte. En uiteraard wat u ons als vergoeding voor de verhuiskosten en inrichtingskosten aanbiedt.