h

Bewoners Groot Driene overvallen door "renovatiebeurt" + aanbod koop woningen

8 juli 2004

Bewoners Groot Driene overvallen door "renovatiebeurt" + aanbod koop woningen

Bewoners van honderd woningen in Groot Driene zijn door St. Joseph vlak voor hun vakantie overdonderd met het bericht dat meteen na de bouwvak een fikse "renovatie"-ronde voor de deur staat waarbij keuken en badruimtes flink onder handen worden genomen.

Voor een aantal van deze huurders is dit bericht reden om aan de bel te trekken bij hun verhuurder. Mevrouw Köppen en de heer Bruinenberg zijn enkele van de bewoners die zich opnieuw kwaad maken over de handelswijze van St. Joseph: "We hebben zwart op wit van St. Joseph dat de bewoners in geruime mate geraadpleegd en geïnformeerd zouden worden over het plan van aanpak bij de renovatie. En nu gebeurt het weer dat we niet eens betrokken zijn bij de planning, de organisatie en de uitvoering van de renovatie."
Slechts mondeling is hen nu meegedeeld dat ze gedurende 5 werkdagen hun keuken, en 10 werkdagen hun douche/toilet-ruimte niet kunnen gebruiken. "Waar moeten we dan koken, wassen en douchen? Bovendien hebben we geen concrete informatie welke woning wanneer aan de beurt is. We kregen slechts een lijstje van de te renoveren woningen zonder data", aldus mevrouw Köppen. "Daar moet zeker een voorziening voor komen en een financiële compensatie tegenover staan." Verder hebben de bewoners vragen waarom belangrijke zaken als het verwijderen van in slechte staat verkerende asbestplaten op de schuurtjes en het vervangen van rotte raamkozijnen niet plaatsvindt. En wat wordt er gedaan aan de slechte betonplaat boven de voordeur?

St. Joseph heeft de bewoners van deze woningen ook een aanbod tot koop van de woning gedaan. De koopprijs is volgens St. Joseph conform de marktwaarde van de woning. Wat vooral steekt is dat we bijna gelijktijdig in de krant lezen, dat huurders van St.Joseph in de Nijverheid en Hasseler Es hun huis ook kunnen kopen. Maar zij krijgen op de verkoopprijs van hun woning 25 % reductie plus een terugkoopgarantie! Waarom geldt dit niet voor ons, zo vragen de bewoners zich af.
Er is inmiddels een protestbrief tegen deze gang van zaken gericht aan St. Joseph opgesteld en ter ondertekening voorgelegd aan alle betreffende huurders. Een eerdere actie door de bewoners zelf gehouden tegen eerder uitstel van renovatie door St.Joseph leverde een respons op van 50 %.

Hieronder de protestbrief aan Sint Joseph

Geachte heer Pinkhaar,

Hierbij wil/ ik willen/ wij de volgende punten onder uw aandacht brengen c.q. op korte termijn beantwoord hebben.

  1. T.a.v. de renovatie. We zouden betrokken worden bij het plan van aanpak ter voorbereiding van de renovatie. Brieven van de dhr. Eppinga van 15 oktober 2002 en 23-december 2002 laten daar geen twijfel over bestaan. Waarom is dit niet gebeurd? De enige keuze die wij mochten maken was het uitzoeken van tegeltjes, kranen, hangend closet en een nieuw keukenblok, al dan niet tegen bijbetaling of huurverhoging. Voor de hoekwoningen kwam daar nog de keuze tussen ombouw slaapkamer tot douche tegen flinke huurverhoging of renovatie huidige douche bij.
  2. Er is door u medewerker verteld dat er veel stof en geluidsoverlast zal zijn. Ook is er medegedeeld wij tien werkdagen, dus wellicht twee weken, niet kunnen douchen en wassen en vijf werk dagen de keuken niet kunnen gebruiken. Wij vinden dit erg lang en eisen van u dan ook een tegemoetkoming en/of een aanbod om elders te kunnen douchen; wassen en koken.
  3. Het is voor mij/ ons onmogelijk om tijdens de renovatie voortdurend thuis te zijn. Welke maatregelingen neemt u om inbraak te voorkomen?
  4. Op de routing ontbreekt startdatum en toelichting.
  5. Wij willen dat de in slechte staat verkerende asbest schuurdaken worden vervangen!
  6. Waarom is vervanging van de kozijnen (door u medewerkers vaker aangekondigd) niet in de renovatie opgenomen? Wanneer gaat dit wel gebeuren?
  7. Wat gaat er met het betonrot in de plaat boven de voordeur gebeuren?
  8. Wanneer wordt de voordeur inbraakwerend gemaakt?
  9. Volgens recente krantenberichten hebben huurders in twee andere complexen (de Nijverheid en de Hasseler Es) van u ook recht op koop gekregen, met een aanbod van 25% reductie op het aankoopbedrag plus een terugkoopgarantieregeling. Wij willen ook 25% korting op de vraagprijs en een dergelijke terugkoopgarantieregeling!

U bent hier