h

SP blijft alert: chloortransporten gaan door ondanks Europese beslissing.

25 juni 2004

SP blijft alert: chloortransporten gaan door ondanks Europese beslissing.

Op 16 juni werd bekend dat de Europese Commissie besloten heeft om akkoord te gaan met steun aan AKZO om een einde te maken aan hun chloortreinen in Nederland. Zie daarvoor ook de bekendmaking van het ministerie hieronder.

 rood sein voor de chloortrein

De SP in Hengelo heeft gemengde gevoelens bij dit besluit. Op de eerste plaats is het natuurlijk een sucses dat er eindelijk een einde komt aan de jarenlange chloortransporten met hun onaanvaardbare risico's. Echter, het is op zichzelf natuurlijk een absurde zaak dat de regering een schatrijke multinational steunt om een verouderde fabriek te vervangen. De huidige chloorproduktie op basis van het kwikprocédé (zoals gebruikt in Hengelo) is milieuvervuilend en Europees verboden vanaf 2010. Bovendien lag er een kant en klaar voorstel van de ondernemingsraad om productie in Hengelo zo aan te passen/vernieuwen dat de fabriek niet uit Hengelo hoeft te vertrekken, en daarmee ook geen mensen ontslagen hoeven te worden.

Toch nog chloortransport

Het convenant tussen de AKZO en de overheid blijkt bovendien halfslachtig. In het convenant wordt toch nog de mogelijkheid open gehouden om 10.000 ton chloor (=20 % van huidige vervoer) per trein te kunnen vervoeren. Daar zitten weliswaar wel wat voorwaarden aan, maar hoe die in de praktijk zullen werken is afwachten. De SP is altijd tegen alle chloortransporten geweest. Wij vinden dat AKZO voor die 32,5 miljoen gedwongen moet worden om definitief te stoppen chloorvervoer.

Een andere dreiging bleek deze week. Bij een actie van de SP tegen het vervoer van uraniumafval door Hengelo ontdekten de actievoerders toevallig dat er ook nog aanzienlijke hoeveelheden chloor uit Duitsland komen. Een trein met naar schatting zo'n 750 tot 1000 ton reed 's nachts door Hengelo. Als dit zo maar kan is de vraag wat in de praktijk de toezegging van de minister inhoudt dat er een einde komt aan de structurele chloortransporten door Nederland.

Rood sein blijft alert

De conclusie van de SP is duidelijk. Het is een groot succes van de actie "Rood sein voor de Chloortrein" dat er een eind komt aan de binnenlandse chloortransporten van AKZO. De sluiting van de vestiging in Hengelo was daarvoor niet noodzakelijk geweest.
Er zijn zeer goede redenen om alert te blijven zolang niet duidelijk is wat de overheid gaat doen aan de internationale chloortransporten, die ook door Nederland gaan.


Verklaring van staatssecretaris Van Geel (VROM)

Op 20 december 2002 is tussen de rijksoverheid en Akzo Nobel een convenant gesloten met als doel het structurele chloortransport in Nederland te beëindigen door de productie en de verwerking van chloor geografisch in balans te brengen. De rijksoverheid was, onder voorwaarde van goedkeuring door de Europese Commissie, bereid de hiervoor noodzakelijke grootschalige reallocatie van Akzo’s chlooractiviteiten in Nederland financieel te steunen.

Op 16 juni jl. heeft de Europese Commissie vastgesteld dat de voorgenomen financiële steun als verenigbaar met de gemeenschappelijk markt kan worden aangemerkt en heeft de maximumsubsidie van 32,5 miljoen euro goedgekeurd. De Europese Commissie steunt hiermee de Nederlandse plannen om de structurele chloortransporten definitief te stoppen volledig. Al eerder was een schadevergoeding van 31,68 miljoen euro voor de sluiting van de locatie Hengelo vastgesteld.

Het besluit van de Europese Commissie is door de complexiteit van de zaak later tot stand gekomen dan verwacht, waardoor de bouw van de nieuwe fabrieken in Delfzijl zes maanden later van start gaat. Hierdoor bestaat de kans dat deze fabrieken 3 tot maximaal 6 maanden later (uiterlijk 1 juli 2006) operationeel zullen zijn. Akzo Nobel stelt echter alles in het werk om de vertraging in te lopen. De uitbreiding van de chloorfabriek in Rotterdam zal tijdig gereed zijn waardoor de structurele chloortransporten naar deze locatie per 1 januari 2006 definitief gestopt zullen worden. Het convenant voorziet, voorzover noodzakelijk, in incidentele transporten na 1 januari 2006.

U bent hier