Ook Hengelo in actie tegen No claim. Een mens is toch geen auto?!

25 juni 2004

Ook Hengelo in actie tegen No claim. Een mens is toch geen auto?!

No Claim No WayOp zaterdag 26 juni zal de SP-afdeling Hengelo het startsein geven voor de actie 'No Claim No Way'. Deze zaterdag kunnen actiekaarten worden ondertekend tegen deze maatregel die de solidariteit in de samenleving ernstig ondergraaft.

Op een actiekraam in de binnenstad voor de Hema kunnen de kaarten ondertekend worden. Vervolgens zullen de actiekaarten in de komende week ook bij het ziekenhuis en bij huisartsen en tandartspraktijken worden aangeboden.

"Invoering van een 'no claim' in het zorgstelsel, zoals de regering wil, tast de solidariteit aan tussen gezonde en zieke mensen," vindt Vincent Mulder voorzitter van de Hengelose SP. "Chronische zieken en ouderen worden wederom door Hoogervorst benadeeld, want juist zij zullen meer moeten gaan betalen, terwijl veel van hen nu al financiële problemen hebben."

De SP maakt zich grote over de maatregelen die de regering loslaat op de meest kwetsbare groepen in de samenleving, waaronder ouderen en mensen met een handicap of chronische ziekte. "De solidariteit wordt uit gezondheidszorg gehaald," zegt SP-er Geert Meuffels. "De invoering van de No Claim zorgt er voor dat de lasten zullen stijgen voor de mensen die veel ziektekosten hebben, terwijl gezonde mensen een voordeeltje krijgen. Dit vinden wij onacceptabel en we hopen dat veel inwoners van Hengelo onze actie steunen. Samen kunnen we een sterk signaal geven richting minister Hoogervorst."