Bewoners Berflo Es protesteren tegen huurverhoging bij sloopplannen

30 juni 2004

Bewoners Berflo Es protesteren tegen huurverhoging bij sloopplannen

Een delegatie van bewoners van huurwoningen in de Berflo Es Zuid heeft op 30 juni een petitie aangeboden aan directeur Pinkhaar van woningstichting St. Joseph. De bewoners zijn het niet eens met de huurverhoging die per 1 juli zal ingaan. Deze bedraagt meer dan 3 % terwijl de buurt al een tijd lang bedreigd wordt met sloop.

Het betreft rond de 250 woningen in de straten rond de Jules Haeckstraat. De flats zijn in zeer slechte staat en geven de wijk een naargeestige aanblik. Ondertussen worden onderhoudswerkzaamheden ook aan de laagbouwwoningen minimaal verricht. De bewoners eisen dan ook dat St. Joseph op zeer korte termijn helderheid verschaft over de toekomst van de buurt.

actievoerders bij St. Joseph
Actievoerders Berflo Es Zuid op de stoep bij St. Joseph

Henk van de Wetering bood namens de bewoners 200 handtekeningen aan, een score van 99 %. In twee avonden hadden ze namelijk 202 bewoners thuis getroffen en hen gevraagd mee te tekenen.
"Met name de onzekerheid over de toekomst van de woningen speelt de bewoners parten. Een huurverhoging van 3,5 % is dan ook een slag in het gezicht van de huurders." aldus van de Wetering.

Directeur Pinkhaar stelde dat de woningcorporatie weloverwogen had besloten voor deze woningen de huurverhoging toe te passen: "Deze woningen zijn relatief goedkoop, en met een huurverhoging komt er meer geld in kas voor de uitvoer van de eventuele plannen, want dat er wat met de wijk moet gebeuren staat als een paal boven water".
Volgens de bewoners hebben de huizen in de 40 jaar dat ze er staan al dubbel en dik een nieuwe investering opgebracht en geeft het geen pas dat er nu meer dan gemiddeld, en boven de door de minister geadviseerde norm van 2,9 % huurverhoging wordt toegepast.

Henk van de Wetering overhandigt de 200 handtekeningen aan directeur Pinkhaar

Henk van de Wetering schetste het beeld van een woning dat door de mensen als een passende jas wordt gevoeld: Niemand heeft graag dat een ander aan zijn kledingstukken loopt te schudden en te trekken. Zo willen huurders niet maar steeds het vooruitzicht voelen van het moeten uittrekken van hun kledingstuk, hun eigen huurwoning waar ze aan gehecht zijn geraakt.

Pinkhaar kon de huurders over die plannen niets meer beloven dan dat in oktober de bewoners verder zouden worden ingelicht. Zoveel tijd heeft de SP niet nodig om een enquete te houden onder de bewoners over hun wensen voor de buurt.

Hieronder de inhoud van de brief die alle huurders hebben ontvangen

Hengelo, 25 juni 2004

Aan de huurders van St. Joseph in de Berflo Es

Beste medehuurders,

Dezer dagen hebben een aantal huurders op initiatief van de SP de koppen bij elkaar gestoken naar aanleiding van de huurverhoging die door St. Joseph met ingang van 1 juli is aangezegd.
Wij vinden 3% en meer huurverhoging onredelijk, omdat er al lange tijd sprake is van plannen tot sloop van onze woningen en dat daarom het onderhoud aan de woningen tot het hoogst-noodzakelijke beperkt zal blijven.
Bovendien vinden wij een huurverhoging van meer dan 3% te meer onredelijk, omdat de lonen en uitkeringen op nul zijn gezet en het derhalve redelijk zou zijn, dat ook de huren gematigd zouden worden.
Verder vinden wij, dat er binnen afzienbare tijd duidelijkheid moet komen over de toekomst van onze woningen en dat de bewoners van het begin af aan zeer nauw bij de ontwikkeling van deze toekomstplannen dienen te worden betrokken.

Daarom hebben wij de volgende petitie opgesteld aan de directeur van St. Joseph:

Ondergetekenden, huurders van woningbeheer St. Joseph, tekenen bij deze bezwaar aan tegen de huurverhoging die hen per 1 juli door St. Joseph is aangezegd.
De reden van hun bezwaar is, dat zij 3% en meer verhoging van de huur van hun woningen onredelijk vinden, omdat er sprake is van sloopplannen in de nabije toekomst en het onderhoud aan hun woningen tot het hoogstnoodzakelijke beperkt zal blijven.
Bovendien willen zij dat er binnen afzienbare tijd door St. Joseph duidelijkheid wordt verschaft over de toekomst van hun woningen en dat de bewoners van het begin af aan zeer nauw bij deze planontwikkeling zullen worden betrokken.

Over enkele dagen komen wij bij U langs om te vragen of U ook het hiermee eens bent en Uw handtekening wilt zetten onder deze petitie. De petitie zal vervolgens aan de directeur van St. Joseph worden aangeboden. Van het antwoord zult U door ons op de hoogte worden gesteld.

Verder zijn wij van plan om na de vakantieperiode een enquête te houden naar uw mening over de staat van de woningen en wat in de toekomst daarmee moet gebeuren. Maar dat komt straks. Nu eerst de petitie en alvast bedankt voor uw medewerking.

Met vriendelijke groeten

A. de Goede, Hendrikstraat 37