SP houdt meldweek voor huurders

6 mei 2004

SP houdt meldweek voor huurders

Per 1 juli gaan de huren tot maximaal 5 % omhoog en krijgt iedereen een korting van twaalf euro per maand op de huursubsidie. Voor de SP reden om huurders die het zat zijn op te roepen om hun protest aan te tekenen tegen dit volkshuisvestingsbeleid.

Huis aan huis oproep aan huurders die 'het zat zijn'

Dat gebeurt middels een huis aan huis folder die onder huurders wordt verspreid. In de folder kan een protestbon worden ingevuld, die zowel naar de regering alsook naar de verhuurders worden doorgestuurd. Bovendien kunnen huurders aangeven of er langdurig sprake is van onderhoudsklachten aan hun woning.

De SP houdt in Hengelo van maandag 10 tot en met vrijdag 14 mei een telefonisch avondspreekuur, waar huurders terecht kunnen met vragen over de huur, de huursubsidie en klachten over het onderhoud van de woning.
Het telefoonnummer voor dit spreekuur is 2421042 en is die week voor huurders bereikbaar van 19.00 - 21.00 uur.

Reeds in november vorig jaar heeft de SP de Hengelose Woningstichting Ons Belang en Woningstichting St. Joseph opgeroepen om voor dit jaar de huren niet te verhogen. In het najaarsakkoord was immers besloten dat de lonen de komende jaren niet zouden mogen stijgen. De SP vindt dat in die situatie de huren ook niet mogen stijgen. Bovendien krijgen huurders met huursubisidie van minister Dekker ook nog eens een vermindering van 144 euro per jaar te verwerken, terwijl 70 procent van de huursubsidieontvangers een inkomen heeft op het niveau van het sociaal minimum. De Hengelose corporaties zijn gezien de per brief aangekondigde huurstijgingen niet op dit verzoek ingegaan. Reden temeer voor de SP om nu de huurders te vragen hun protest kenbaar te maken.