SP-fractiestandpunt over de bezuinigingen

18 april 2004

SP-fractiestandpunt over de bezuinigingen

Zoals het er tot voor kort naar uitzag moet Hengelo 3 miljoen bezuinigen om de begroting sluitend te krijgen. Op een begroting van totaal 230 miljoen is dat iets meer dan 1% en lijkt niet zoveel. Maar op het overgrote deel van die begroting kan de gemeente niet bezuinigen, omdat het daarbij gaat om rijksgelden die gewoon moeten worden doorbetaald, zoals naar onderwijs, salarissen enz. Slechts op zo'n 10% van de totale begroting kan de gemeente echt bezuinigen, en dan is 3 miljoen een enorme opgave.

In een eerste reactie op vragen van de krant heeft de SP laten weten, dat er wat ons betreft niet bezuinigd kan worden op het armoedebeleid en schuldbemiddeling, dat ook de gesubsidieerde banen niet mogen worden afgeschaft. Ook op cultuur willen wij niet dat er wordt bezuinigd.

Maar waar dan wel is de vraag. Wat ons betreft kan er wel worden bezuinigd op de inhuur van dure bureaus. Maar ook op de vergoeding en ondersteuning van de raad kan worden gekort.
Dan is er afgelopen jaren flink wat geld van de gemeente gegaan naar het optuigen van het RIO (Regionaal Indicatie Orgaan). Het ziet ernaar uit, dat de indicatie teruggaat naar het rijk. In dat geval zal het gemeentelijk geld natuurlijk terug moeten gaan naar de gemeente. Daarnaast ziet de SP nog mogelijkheden om fors te bezuinigen op de kosten voor computersoftware. Door waar mogelijk over te schakelen op zogenaamde open source software in plaats van commerciele software is een bezuiniging van 500.000 euro mogelijk, zoals blijkt uit een onderzoek in Haarlem dat daar is gehouden op initiatief van de SP-fractie.

Inmiddels heeft het college laten weten, dat het niet meer voor de zomer zal komen met haar bezuinigingsvoorstellen vanwege onzekerheid over de rijksbijdragen aan de gemeenten. Dat betekent uitstel maar zeker geen afstel. Gevreesd mag worden, dat er door het rijk nog meer gekort gaat worden op de gemeentelijke bijdragen. Dat betekent ook langere onzekerheid voor de instellingen en organisaties die mogelijk te maken krijgen met de aangekondigde gemeentelijke bezuinigingen.

Al met al een slechte zaak.