5 maart 2004

Kinderen in actie voor speeltoestellen

Door middel van een actie waarbij kinderen zelf hun voorkeur konden aangeven, heeft de SP op 1 mei de aandacht gevestigd op het uitblijven van speelvoorzieningen in het centrum. Dat daar weldegelijk behoefte aan is bleek uit het enthousiasme waarmee veel kinderen onmiddelijk gebruik maakten van het speelhuisje en de wip die bij de actie waren neergezet.

Kind plakt sticker met hulp van moeder

Ruim 500 kinderen hebben op 1 mei uit vier modellen reeds een duidelijke voorkeur laten zien: ze willen grote, kleurrijke toestellen waarop ze kunnen klimmen en glijden. Hieronder is het artikel te lezen dat op 3 mei 2004 in de Hengelose editie van de Twentsche Courant Tubantia stond.

Kinderen in actie voor speeltoestellen

Als het aan de kinderen ligt, dan komen in de binnenstad van Hengelo speeltoestellen waar ze niet alleen op kunnen klimmen, maar ook vanaf kunnen glijden. Die wens kwam zaterdag naar voren tijdens een actie van de SP-afdeling Hengelo.

De afdeling Hengelo van de SP is het zat. ‘Wethouder Nijhof heeft in juni en november vorig jaar beloofd dat er snel weer speeltoestellen in de binnenstad zouden worden geplaatst. Maar het is er nog steeds niet van gekomen’, zo zegt SP-raadslid Mariska ten Heuw zaterdag tijdens de actie van haar partij om de druk op de wethouder op te voeren.

In een kraam bij de Lambertusbasiliek kunnen kinderen aangeven aan welke speeltoestellen zij behoefte hebben. Vier types zijn afgebeeld op borden. Ongeveer vierhonderd kinderen maken gebruik van die mogelijkheid. Zij plakken een sticker om aan te geven welk speeltoestel hen het meest aanspreekt. Dat blijkt het toestel te zijn dat de meeste mogelijkheden biedt zoals glijden en klimmen. ‘Hier kunnen ze hun fantasie het beste kwijt’, aldus Ten Heuw.

Ook komende zaterdag stelt de SP kinderen in de gelegenheid hun wensen te uiten. Ten Heeuw: ‘We gaan ervan uit dat we die dag ook het bord met de meeste stickers aan wethouder Nijhof kunnen overhandigen, en we van hem te horen krijgen wanneer de speeltoestellen er staan.

Geld hoeft geen probleem te zijn. Ten Heuw: ‘De gemeente heeft er 50.000 euro voor gereserveerd. Ook is bekend waar ze moeten komen, onder andere op het Schouwburgplein.’ Speeltoestellen horen volgens haar bij de binnenstad. ‘Spelende kinderen maken de sfeer levendiger.’

SPeeltoestellen: actie in de Stad