Eensgezinde Keer het Tij manifestatie: Red de solidariteit

18 december 2003

Eensgezinde Keer het Tij manifestatie: Red de solidariteit

Al meer dan 250 persoonlijke protesten aan Balkenende en wensen voor meer solidariteit in het nieuwe jaar

"Voor ons is er geen kerstpakket, geen duur vlees, voor ons geen schouwburg, geen leuke dagen, voor ons is er geen plaats meer in deze maatschappij………Ik schaam mij dat ik haast geen visite kan ontvangen met alleen een kopje koffie zonder een koekje erbij. Mijn 6 kleinkinderen kan ik geen geld geven, en dat is heel erg verdrietig…" Deze reactie is geschreven op een van de protestkaarten die op de manifestatie van Keer het Tij in het centrum van Hengelo werden ondertekend. Als afzender staat er bij de naam: Een 70 jarige oma met veel verdriet van Balkenende (wat hebben wij van deze gekozen ministers verdriet!)

Deze en ruim 200 andere wensen zijn reeds ingevuld op de protestkaarten voor de kerst –in een overigens lege kerstpakketdoos - bij Balkenende bezorgd zullen worden. Een greep uit die reacties kunt u lezen via een klik op de foto.

kerstboom met kaarten

Op initiatief van de SP werd op donderdagavon 18 december in de Hengelose binnenstad een Keer het Tij manifestatie georganiseerd. Samen met verschillende Hengelose organisaties werden mensen opgeroepen om onder het motto ‘Red de Solidariteit’ hun protest tegen het asociale beleid van Balkenende 2 te laten horen. Naast de SP deden mee: het FNV, de AbvaKabo, gehandicaptenraad, Platform Uitkeringsgerechtigden (PLUGH) de ouderenbonden ANBO en KBO, Groenlinks en de PvdA.

Ruim honderd twintig mensen deden mee in de manifestatie, waarbij toespraken werden afgewisseld door muziek. Namens de gehandicaptenraad voerde Freek van Aarsen het woord. Hij sprak er schande en afschuw van dat juist de chronisch zieken en gehandicapten, de mensen die hun lot al mee te dragen hebben, door dit kabinet nog eens dubbel gepakt worden. Hans van den Bosch, voerde als vakbondsman voor verplegend ziekenhuis personeel het woord. Volgens hem laat het kabinet de werkers in de zorg in de kou staan: de wachtlijsten zijn niet opgelost zoals beloofd, en het personeel zal er in beloning op achteruit gaan. Immers de inflatie gaat voort en de lonen stijgen niet.

Dorothee Mackenbach, werkzaam voor Stichting Woonzorg in een huis voor verstandelijk gehandicapten voerde het woord over de snelle veranderingen in haar werk. Haar bijdrage vind je hier.

Ineke Elshuis, als vrijwilliger werkzaam bij PLUGH sprak vanuit haar ervaring als uitkeringsgerechtigde. Lees haar bijdrage hier.

De SP blijft in de dagen voor Nieuwjaar protestkaarten verzamelen die ingevuld met wensen voor meer solidariteit in beleid ondersteund kunnen worden.

Keer het Tij: Red de solidariteit