SP roept verhuurders op: Nul is Genoeg!

26 november 2003

SP roept verhuurders op: Nul is Genoeg!

In een brief aan de Hengelose Woningstichtingen Ons Belang en St. Joseph roept de SP beide verhuurders op de huren in de komende jaren niet te verhogen. De SP wijst daarbij op de verantwoordelijkheid van de verhuurders ten aanzien van de verslechterde situatie van de huurders in de komende jaren. De SP stelt dat waar de komende 2 jaar de lonen niet stijgen dat ook moet gelden voor de prijzen en dus ook de huurprijzen.

Nog onlangs besloot het kabinet de huursubsidie met 12 euro per maand te verlagen. Dit ondanks hevige protesten van onder andere de SP en de Woonbond. In een reactie op de huursubsidieverlaging sprak de directeur van St. Joseph onlangs van een 'een absoluut verkeerde bezuiniging die mensen met weinig geld ernstig treft door de combinatie met andere maatregelen’, daarbij doelend op de eigen bijdrage in de ziektekosten, de jaarlijkse huurverhoging en kortingen op vervoer.

De SP vindt daarom dat de woningcorporaties nu de huurders moeten ontzien en niet, zoals het kabinet eveneens voorstaat, een forsere huurverhoging voor de komende jaren op gaat leggen. Een verzoek tot ondersteuning van de oproep Nul is Genoeg is ook gegaan naar de huurdersbelangenorganisaties van beide corporaties en naar alle bewonersorganisaties in Hengelo.
De brief:

Aan de directies van Bouwstichting Ons Belang en woningstichting St. Joseph

NUL IS GENOEG

Geachte directie,
Onlangs is tussen overheid, werkgevers en werknemers een akkoord gesloten waarin is afgesproken dat de lonen in de komende jaren niet zullen worden verhoogd. Met name voor de mensen met lagere inkomens is dat een zware klap, gelet op de overige bezuinigingsmaatregelen die de regering heeft afgekondigd. Een van die maatregelen is, dat de huursubsidie verlaagd gaat worden met 12 euro in de maand. 70 Procent van de huursubsidieontvangers heeft een inkomen op het niveau van het sociaal minimum.

Daarnaast is de mogelijkheid gegeven om de huren de komende jaren nog eens extra te verhogen. Wij hebben grote zorg bij het voornemen van minister Dekker om de huren in 2005 extra te kunnen laten stijgen, tot 3,5 procent boven het inflatieniveau. Wij zijn van mening, dat als de lonen niet mogen stijgen, dan ook de prijzen niet moeten stijgen. En dat moet dan ook gelden voor de huurprijs. Immers als de lonen niet zullen stijgen vervalt daarmee de belangrijkste reden om de prijzen/huren te verhogen. Nul is genoeg.

Daarom wenden wij ons tot U met het dringende verzoek om bij de vaststelling van de huren voor de komende jaren de nullijn te hanteren.

Met belangstelling zien wij Uw reactie op ons verzoek tegemoet.