SP bepleit behoud buslijn 60 namens honderden reizigers.

8 oktober 2003

SP bepleit behoud buslijn 60 namens honderden reizigers.

SP leden uit Oldenzaal en Hengelo hebben meer dan 500 ingezamelde handtekeningen aangeboden aan de daarvoor verantwoordelijke wethouders in Oldenzaal en Hengelo. Bij het beginstuk van de bedreigde lijn, de halte voor het NS station Oldenzaal werden aan wethouder Winkelhuis de ruim 500 handtekeningen aangeboden van buspassagiers die door de SP'ers persoonlijk zijn aangesproken.

Wethouders Regio Twente doen toezegging niet akkoord te gaan met opheffen lijn 60

Oldenzaals SP lid Jack Wesselius kon melden dat niet alleen de passagiers hun steun aan de actie toezegden: "Ook het personeel van Connexxion is het bijzonder eens met onze eis tot behoud van deze lijn: 'smorgens in de spits puilt de bus uit van veelal jonge mensen, die op deze manier snel richting de intercitytreinen kunnen, of een meerderheid van passagiers die scholen in Hengelo bezoekt. De mensen van de Edith Stein school in Hengelo hebben ons gemeld dat ze de actie van harte ondersteunden. Veel van hun studenten komen uit Oldenzaal, Denekamp en Ootmarsum en reizen met deze bus snel naar hun school toe." Aldus Wesselius.
Wethouder Winkelhuis zegde toe de grote bezwaren van deze groep reizigers in te brengen bij de bestuurderskring van de Regio Twente. De gemeente Oldenzaal is niet gelukkig met deze teruggang in het vervoersaanbod, zo gaf de wethouder aan, en zou in overleg bij Connexxion de mogelijkheid van extra bussen voor scholieren uit het achterland van Oost Twente willen bepleiten.

Onderweg van Oldenzaal naar Hengelo beplakten de SP actievoerders alle bushaltes van lijn 60 met pamfletten waarop de eis aan de regio Twente om lijn 60 te behouden.

Aan het eind van de bedreigde buslijn, in Hengelo, werd een petitie aangeboden aan verantwoordelijk wethouder Weber. In de petitie wordt het opheffen van de lijn als resultaat van de verzelfstandiging van het Openbaar Vervoer aan de kaak gesteld. De wethouder gaf aan dat de gemeente geenszins gelukkig was met het opheffen van de buslijnen die parallel lopen aan de nu aanbestede spoorlijn Oldenzaal - Zutphen. Hij zegde toe in het overleg van de Regio Twente de alternatieven voor de buspassagiers te bespreken. De SP bood hem aan de enquête gegevens daarbij mee te nemen die zij in de afgelopen maanden hebben verzameld.

Privatisering openbaar vervoer leidt tot verarming.
Behoud buslijn 60 Oldenzaal Hengelo