Camping Erve Holtkamp: de strijd gaat door!

6 oktober 2003

Camping Erve Holtkamp: de strijd gaat door!

Zaterdag 4 oktober 2003 is op een algemene vergadering van campingbewoners Erve Holtkamp besloten de strijd voort te zetten tegen het verdwijnen van de camping ten koste van luxe vakantiebungalows.

Door het bestrijden van een bestemmingsplanwijziging daartoe hopen de bewoners de verkoop van de camping aan projectontwikkelaar van Leeuwen en een aantal beleggers te voorkomen. Vooral na het instorten van de aandelen- en kantoorpandenmarkt is het beleggen in vakantiebungalows ook voor particulieren een interessante mogelijkheid waarbij door de exploitanten van deze "chalet-parcs" vaak een bepaald rendement gegarandeerd wordt.
Zo verzekerde van Leeuwen zijn VIP-gasten tijdens de opening van een van zijn huidige bungalowparken Landgoed 't Loo op de Veluwe, dat op zijn park "welgestelde gasten zullen komen, niet het trainingspakkentype" (bron: Algemeen Dagblad). De gemeenteraad van Dinkelland doet er goed aan nog eens grondig te overdenken of recreatie voor de wat minder gefortuneerden in zijn geheel moet wijken voor het "four wheel drive-type".

Zoals bekend werden de huurders van caravanplaatsen op de camping in december 2002 door eigenaar Jansen voor het voldongen feit gesteld. Hoewel hij tot kort tevoren nog caravans verkocht had aan nieuwe huurders, bleek hij achteraf al een jaar met de verkoopplannen bezig te zijn geweest. Tijdens een bijeenkomst in januari waarbij de emoties onder de campinggasten hoog opliepen werd een huurderscomité opgericht. Dit huurderscomité, waartoe op de laatste bijeenkomst enkele nieuwe leden toetraden zal de belangen van de overgebleven kampeerders actief blijven behartigen.
Bij de vergadering was ook Remi Poppe aanwezig die namens de SP jarenlang in de Tweede Kamer het gebrek aan rechtsbescherming van langkampeerders onder de aandacht heeft gebracht. Zijn argumenten verleidden in november 2001 staatssecretaris Faber tot de uitspraak: "Het moet afgelopen zijn met het wegtreiteren van langkampeerders". Helaas hebben deze woorden nog nauwelijks tot concrete verbeteringen geleid.
Remi riep tijdens de vergadering de aanwezigen op zich aan te sluiten bij het pas opgerichte landelijke comité dat een zwartboek wil samenstellen over de problemen van langkampeerders als vervolg op het eerder verschenen rapport "Inpakken en wegwezen" naar aanleiding waarvan de staatssecretaris tot haar uitspraak kwam. Bij de oprichtingsvergadering in Den Haag van dit comité waren twee Holtkampers aanwezig. De aanwezigen in Saasveld gaven vrijwel unaniem gehoor aan de oproep van Remi en wilden ook graag dat Remi bij hun zaak betrokken zou blijven.

Het comité Erve Holtkamp zal blijven proberen in gesprek te komen met de politieke partijen in Dinkelland en met de Dorpsraad Saasveld. Met het toestaan van een wijziging in het bestemmingsplan kan de gemeente zich wel eens in de vingers snijden gezien de aangekondigde nieuwe landelijke wetgeving ter bestrijding van "permanente bewoning". Moet de gemeente wel blij zijn met een nieuw dorp naast het aloude dorp Saasveld? Zal de Saasveldse middenstand baat hebben bij de toekomstige welgestelde gasten of zullen deze in hun luxe wagens in Saasveld het gaspedaal nog eens extra indrukken om zich te spoeden naar de grote steden voor hun inkopen?
Het comité zal er alles aan doen de bestemmingsplanwijziging tegen te houden en zich intussen natuurlijk ook bezighouden met de praktische problemen waar de overgebleven huurders tegen aan lopen.

De Campingoorlog