h

Behoud buslijn 60 Oldenzaal Hengelo

8 oktober 2003

Behoud buslijn 60 Oldenzaal Hengelo

Onderstaande petitie werd op 8 oktober aangeboden aan de wethouders Winkelhuis van Oldenzaal en Weber van Hengelo als voorlopige afsluiting voor behoud van de busverbinding tussen beide plaatsen.

Het leek zo mooi:
De Regio Twente en ook de gemeente Oldenzaal hebben gemeend een beter openbaar vervoer te realiseren met de eerste openbare gecombineerde bus/trein aanbesteding eind 2002. Syntus heeft de aanbesteding gewonnen omdat zij volgens u de beste aanbieding hebben gedaan. Er is sprake van een uitgebreide en betere dienstverlening doordat de trein Oldenzaal-Hengelo-Zutphen wat vaker gaat rijden en ook biedt Syntus een uitbreiding van verschillende busdienstregelingen. Het leek erop dat alles beter wordt en dat de aanbesteding dus een goede zet is geweest.

De praktijk:
Niets is echter minder waar als je kijkt naar de gevolgen voor het openbaar vervoer van Oldenzaal naar Hengelo: Buslijn 60 van Oldenzaal naar Hengelo wordt opgeheven, een eis van Syntus. Naar de gevolgen hiervan hebben wij als SP-Oldenzaal onderzoek gedaan en wat blijkt: maar liefst 73% van de passagiers vind dat ze hinder gaan ondervinden om de bestemming te bereiken en meer dan de helft (55%) gaf aan vertraging te ondervinden. Belangrijk is hierbij om op te merken dat de bus in de spits druk bezet is (overvolle bussen) en dat meer dan de helft van hen studenten zijn van onder meer de hoge school Edith-Stein in Hengelo noord. Als deze mensen straks per trein reizen moeten ze in het ergste geval 2 keer wachten en overstappen (van bus naar trein en vervolgens weer met de bus een stuk terug naar de school). De reistijd gaat van 20 minuten nu naar meer dan 40 minuten straks, een ruime verdubbeling! Buslijn 60 heeft nu op het centraal station van Hengelo een aansluiting op de andere busverbindingen en ook op de intercity's richting Deventer en Amsterdam. Ook deze goede aansluiting komt met het opheffen van de buslijn te vervallen omdat het geboden alternatief een slechte aansluiting geeft. Als je met de trein aankomt moet je namelijk 20 minuten wachten op de zojuist genoemde aansluitingen. Forenzen die doorreizen hebben dan een extra reistijd van 40 minuten per dag! Ook de haltes tussen Oldenzaal en Hengelo zijn niet of nauwelijks meer per openbaar vervoer te bereiken als de buslijn eenmaal is opgeheven, nog maar niet te spreken van het ongemak waarmee vooral ouderen en minder validen te maken krijgen bij het overstappen van bus naar trein en weer omgekeerd.

De "vrije markt" van Openbaar vervoer openbaart zich
Het is enigszins vreemd dat Syntus heeft geëist dat buslijn 60 van Oldenzaal naar Hengelo zou komen te vervallen terwijl deze rendabele buslijn door Connexxion wordt geëxploiteerd. En hoe komt het dat de NS zich heeft teruggetrokken van de openbare aanbesteding. Misschien is er van concurrentie nauwelijks sprake omdat de bedrijven onder 1 hoedje spelen. Zo zijn Connexxion en NS-Reizigers samen met nog een ander bedrijf (CMI) de eigenaar van Syntus, Zodat het voor Syntus makkelijk was om hun eis ingewilligd te krijgen om de busverbinding op te heffen.

Al met al concluderen wij dat privatisering van vervoer lijdt tot verarming en met ons in ieder geval 500 ander mensen die getekend hebben voor behoud van buslijn 60. Wij zijn dan ook van mening dat er naar de reizigers moet worden geluisterd en dat buslijn 60 van Oldenzaal naar Hengelo moet blijven!

Namens SP Oldenzaal Jack Wesselius

U bent hier