FNV in actie bij sociale dienst: SP Solidair.

26 augustus 2003

FNV in actie bij sociale dienst: SP Solidair.

Vandaag voert de FNV op verschillende plaatsen in het land actie uit bezorgheid over het uitkleden van de bijstand. Zo ook in Hengelo. De toegangsdeur van de Sociale Dienst werd voor een paar uur gesloten. De actie symboliseert dat de deur voor de kwetsbaarste groepen in Nederland steeds verder dicht gaat. De SP groep Solidair was ook aanwezig in steun voor deze Bondsactie. Het lijkt erop dat de komende tijd meer en meer zij aan zij gestreden zal worden tegen dit kabinetsbeleid.

FNV actie bij deur sociale dienst

De FNV actievoerders leggen uit:
" Het kabinet wil bijna 30 % bezuinigen op de bijstand, het belangrijkste sociale vangnet van Nederland. Dat doet ze door uitvoering van de bijstand helemaal af te schuiven op de gemeenten. Die krijgen een zak met geld. Daarvan moeten ze naar eigen inzicht de uitkeringen en de reintegratie van betalen. De bijstandsgerechtigde moet maar afwachten hoe zijn gemeente met die vrijheid omgaat.
En die zak met geld wordt ook nog steeds kleiner. Het kabinet wil volgend jaar al 150 miljoen euro besparen op de uitkeringen. Vanaf 2006 wordt dat 250 miljoen euro per jaar. Ook wordt flink gesnoeid in het budget voor reintegratie: 600 miljoen euro in 2004 en daarna jaarlijks 680 miljoen euro.
De nieuwe wet Werk & Bijstand holt bovendien de positie van de bijstandsgerechtigde uit. Die kan straks geen enkele eis meer stellen aan het soort werk en de arbeidsvoorwaarden. Ook heeft hij geen stem meer in zijn reintegratietraject naar nieuw werk. Verder wordt de sollicitatieplicht aangescherpt, en moeten bijvoorbeeld alleenstaande ouders met jonge kinderen ook aan het werk".
Deze week wordt de nieuwe wet Werk & Bijstand in de Tweede Kamer behandeld. De SP is uitgsproken tegenstander van deze wet en zal haar mening niet onder stoelen of banken schuiven.

Wet Water en Brood niet alleen ramp voor bijstandsgerechtigden