SP wil aanpak bouwfraudeurs

7 juli 2003

SP wil aanpak bouwfraudeurs

In een brief aan B&W van Hengelo vraagt de SP-fractie opheldering over de onwil van het college om steun te verlenen aan de bestrijding van bouwfraude.

Aan het College van B en W

Hengelo, 7 juli 2003.

Betreft: Schriftelijke vragen mbt bouwfraudepraktijken

De parlementaire enquête naar fraude in de bouw heeft aangetoond, dat er door aannemers op grote schaal illegale prijsafspraken zijn gemaakt en op die manier de markt onderling is verdeeld en de prijzen kunstmatig hoog zijn gehouden.

De voormalige minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, de heer H. Kamp, heeft de Tweede Kamer nog niet zo lang geleden meegedeeld, dat ondanks de parlementaire enquête deze illegale praktijken in de bouw nog steeds aan de orde van de dag zijn.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft ook Hengelo gevraagd mee te doen met een gezamenlijke verhaalactie tegen de aannemers die prijsafspraken hebben gemaakt. Inmiddels hebben 82 gemeenten zich ingeschreven voor deelname in de stichting Regres Bouwnijverheid om gezamenlijk juridische actie te ondernemen. Hengelo is daar niet bij.

Daarom hebben we de volgende vragen aan het college:

Is ook het college van mening, dat er een eind moet komen aan de ongeoorloofde praktijken van prijsafspraken in de bouw waardoor de prijzen kunstmatig hoog worden gehouden?

Is ook het college van mening, dat extra actie geboden is, nu gebleken is dat deze praktijken in de bouw ondanks de parlementaire enquête nog steeds gewoon doorgang blijven vinden?

Is het college met ons van mening, dat de gezamenlijke actie van de VNG, waaraan inmiddels al 82 gemeenten meedoen, daartoe een goed middel is?

Kan het College ons uitleggen waarom het van mening is, dat Hengelo niet aan deze gezamenlijke actie moet deelnemen?

Wil het college dit besluit ter beoordeling voorleggen aan de Raad?

Namens de SP-fractie

Jean Rouwet.