h

Sluiting Militaire Vliegbasis Twente? De SP is Voor! En waarom de SP altijd al voor sluiting van de vliegbasis is geweest.

28 juni 2003

Sluiting Militaire Vliegbasis Twente? De SP is Voor! En waarom de SP altijd al voor sluiting van de vliegbasis is geweest.

Onderstaand opinieartikel werd geplaatst op 28 juni 2003 in de TCTubantia

Door Jean Rouwet, fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad van Hengelo

Toen ik in 1990 voor het eerst voor de SP in de Hengelose gemeenteraad was gekozen, was een van mijn eerste pleidooien die de aandacht trokken, die voor sluiting van de vliegbasis. Vlak daarvoor was in Duitsland de muur neergehaald en in Rusland de Sovjet-Unie uit elkaar gevallen. Reden waarom volgens ons de omvang van het leger flink kon worden ingeperkt. Een vliegbasis in een dichtbevolkt gebied als Twente kwam voor ons dan ook als eerste voor sluiting in aanmerking. En zoals altijd liet de SP het ook toen weer niet bij woorden alleen. In het kader van de zonering van de vliegbasis, die bedoeld was om de geluidsoverlast enigszins in ‘goede banen’ te leiden, organiseerden we in de zomer van 1991 een grote actie. Daarbij werden de bewoners van de Hengelose wijken Hasseler Es en Groot Driene en het Oldenzaalse Berghuizen opgeroepen om bij de provincie bezwaar aan te tekenen tegen de aanwezigheid van de vliegbasis in een zo dichtbevolkt gebied als Twente vanwege de geluidsoverlast, de veiligheidsrisico’s en de milieubezwaren. Meer dan vijftienhonderd bewoners gaven gevolg aan deze oproep.

In februari 1992 ontsnapte Hengelo aan een ramp, toen een F 16 neerstortte midden in de Hasseler Es, waarbij wonder boven wonder geen slachtoffers zijn gevallen. Op initiatief van de SP werd daarop onder het motto ‘vluchten kan niet meer’ een demonstratie georganiseerd om in elk geval het vliegen boven de stad te verbieden.
Een jaar later spraken ook de gemeentebesturen van Hengelo en Enschede in het kader van de Intergemeentelijk Structuurschets zich uit voor sluiting van de vliegbasis met name vanwege de beperkingen die de geluidsoverlast betekenden voor de woningbouw in de steden.
Ook op het Ministerie van Defensie was sluiting van vliegbasis Twente toen nog aan de orde. Maar daarin kwam verandering toen in de tweede helft van de jaren negentig Defensie besloot om de vliegbasis te handhaven en grote investeringen te doen in vernieuwing van de startbanen. Het nieuwe concept van de luchtmobiele brigades voor de inzet bij zogenaamde vredesacties lag daaraan ten grondslag. En laat dat nu net goed uitkomen voor met name de chartervluchten van de burgerluchthaven, die anders niet meer hadden kunnen doorgaan, omdat de oude banen tegen die grote toestellen niet meer bestand bleken. De discussie over sluiting van de vliegbasis was daarmee weer voorlopig van de baan. Wel is er daarna nog jarenlang gesteggeld over nut en noodzaak van de burgerluchthaven, die immers zo lekker kon meeliften op de militaire vliegbasis en die van zo groot belang zou zijn voor het regionale bedrijfsleven. Ook in dat kader hebben wij steeds gepleit voor sluiting van de basis. En nu is dan sluiting van de vliegbasis opnieuw aan de orde gesteld en dat nog wel door een VVD minister afkomstig uit deze regio. Maar of het ook werkelijk zover zal komen, dat zal op prinsjesdag nog moeten blijken.

Aan sluiting van de vliegbasis zitten natuurlijk grote problemen met betrekking tot de werkgelegenheid, waar we niet zomaar aan kunnen voorbijgaan. Vele honderden mensen zullen hun baan verliezen en vele toeleveringsbedrijven zullen erdoor worden getroffen. Toch is dat voor ons geen reden om ons standpunt te wijzigen. Wel ben ik van mening, dat er naar vervangende werkgelegenheid gezocht moeten worden. Al zal dat in deze tijd van een teruggaande economie geen gemakkelijke zaak zijn. Daarom zal er dan ook een goed sociaal plan moeten komen voor de mensen die door sluiting van de vliegbasis getroffen worden.

Tenslotte zijn wij als SP van mening, dat het gebied na sluiting van de vliegbasis niet mag worden uitgeleverd aan projectontwikkelaars om te worden volgebouwd met woningen en bedrijven. Het gebied tussen Enschede, Hengelo en Oldenzaal zal als natuurgebied moeten worden behouden en verder worden ontwikkeld. Daarom stellen wij voor om bij alle toegangswegen nu al vast borden te plaatsen met de tekst: Natuurgebied. Verboden toegang voor projectontwikkelaars.

U bent hier