Rood wijst ABN/AMRO op haar verantwoordelijkheid.

14 mei 2003

Rood wijst ABN/AMRO op haar verantwoordelijkheid.

In het kader van hun actie tegen de productie van clusterbommen heeft de Twentse Roodgroep de onderstaande brief gestuurd aan de vestigingsleiders van ABN/AMRO in de regio.

Hengelo, 14 mei ’03

Geachte vestigingsleider,

We willen met deze brief u wijzen op het feit dat uw bank het testen en onderhoud financiert van een van de meest verschrikkelijke wapens die de laatste jaren ontwikkeld zijn. Uw bank investeert namelijk in het Britse bedrijf Insys, dat het onderhoud van clusterbommen verzorgt. Clusterbommen, onder andere die van Insys, zijn tijdens de recente Irak-oorlog gebruikt. Volgens het Internationale Rode Kruis zijn er alleen al bij het bombardement op de stad Hilla 280 slachtoffers gevallen die 'praktisch door de explosies uiteen gereten waren'.

Een clusterbom bestaat uit 150 kleinere bommen die ieder afzonderlijk in duizenden granaten uiteenspatten. Over een oppervlakte van verschillende voetbalvelden vernietigen ze alles en iedereen. Zo'n tien tot dertig procent van de explosieven ontploft niet onmiddellijk. Dat maakt dat er nog jaren na het afwerpen van die bommen mensen gedood of verminkt raken doordat zij op explosieven trappen of - in het geval van kinderen - de fel geel gekleurde granaten oppakken.
Clusterbommen zijn wapens waarvan het gebruik – terecht - tot grote protesten overal in de wereld leidt vanwege hun verschrikkelijke werking.
Wij vinden dan ook dat een instelling als uw bank die haar imago met termen als “maatschappelijk verantwoord ondernemerschap” omschrijft onmiddellijk moet stoppen bedrijven te financieren in de wapenproductie en –handel, maar zeker het bedrijf Insys vanwege deze clusterbommen.

We vragen u dan ook om dit bij uw hoofd-directie aan te kaarten.Ondertussen zullen wij ook klanten van uw bank op de hoogte stellen van deze clusterbommen praktijken en de rol die uw bank daarin speelt.