Bewoners Hasseler Es boos over verwijderen kinderspeelhuisje

14 maart 2003

Bewoners Hasseler Es boos over verwijderen kinderspeelhuisje

Buurtbewoners in de Hasseler Es zijn verontwaardigd over het door de gemeente laten verwijderen van een speelhuisje aan de Theodora Versteeghstraat.

De bewoners waren hierover door de gemeente niet van te voren ingelicht. Bij navraag blijkt dat het weghalen van het populaire speelhuisje vanwege de strengere veiligheidseisen voor kinderspeeltoestellen is gedaan.
De SP fractie is zeer verontwaardigd hierover en heeft het college van B en W hier vragen over gesteld. Reeds eerder heeft de SP over dergelijke plotselinge verwijderingen van buitenspeeltoestellen door de gemeente aan de bel getrokken.
De SP vindt dat het de taak is van de gemeente de bewoners vooraf in te lichten over de veiligheid van de speeltoestellen en ook moet aangeven aan welke vervanging wordt gedacht. Nu stelt de gemeente de bewoners telkens weer voor voldongen feiten.
SP stelt vragen aan B&W

Hieronder de tekst van de brief die de SP op 12 april 2003 stuurde aan B&W van Hengelo:

Vragen aan het college van B&W

Betreffende: Het weghalen van speelvoorzieningen in de Hasseler Es.

Dezer dagen werden in de Hasseler Es zonder enig overleg met of informatie aan omwonenden speelvoorzieningen voor de kinderen weggehaald. Bij navraag door buurtbewoners bleek de reden daarvan te zijn, dat het betreffende klimhuisje met glijbaan niet meer voldeed aan de verscherpte veiligheidseisen. Deze speelvoorzieningen waren nog maar enkele jaren geleden in samenwerking tussen gemeente en buurtbewoners tot stand gekomen.
Enkele maanden geleden heeft de SP naar aanleiding van een soortgelijk voorval vragen gesteld in de commissie ruimtelijke zaken. Toen werd erkend, dat voortaan het verwijderen van speelvoorzieningen in overleg met omwonenden diende te gebeuren.

Daarom hebben wij de volgende vragen aan uw college.

• Waarom heeft in dit geval van de Hasseler Es geen overleg met omwonenden plaatsgevonden?
  • Is het college met ons van mening, dat dit wel had moeten gebeuren?
  • Waarom heeft dit ingrijpen plaatsgevonden aan het begin van het buitenspeel-seizoen, terwijl de verscherpte veiligheidsmaatregelen al veel langer bekend waren?
  • Is het college met ons van mening, dat vervanging van het klimhuisje met glijbaan op de korstmogelijke termijn dient plaats te vinden?

Namens de SP-fractie

J. Rouwet