Inspectie door SP in de Hengelose Es

1 februari 2003

Inspectie door SP in de Hengelose Es

Op verzoek van de bewonerscommissie van de Jan Wiegerstraat in de Hengelose Es heeft een vertegenwoordiging van de SP bestaande uit bestuurslid Jan Heerdink en fractievoorzitter Jean Rouwet op maandag 27 januari een bezoek gebracht aan de buurt.

Flatgebouw in Hengelose Es

Reden daarvoor was de hollende achteruitgang van de situatie van onderhoud van de buurt in de afgelopen tijd. Politiepost en stadswachten zijn verhuisd. Afval rond de blokcontainers blijft dagenlang liggen. Toezicht op de fietsenkelders is er niet meer. Buurtcongiérge is wegens ziekte niet voor toezicht beschikbaar. Inbraken en vernielingen komen veelvuldig voor en de verkeersveiligheid is afgenomen: na een tijdelijke verkeersreconstructie elders in de wijk is de Van Alphenstraat een voor spelende kinderen gevaarlijke sluiproute geworden, omdat de afzettingspaaltjes niet weer zijn teruggeplaatst.

De bewonerscommissie wil dat er een eind komt aan deze negatieve ontwikkeling Daarom hebben zij de handtekeningen van de flatbewoners opgehaald, die zij aan hun huisbaas Ons Belang wilden aanbieden. Toen dat niet naar wens verliep werd de SP te hulp geroepen. Tijdens het bezoek van de SP kwam ook de technisch consulent van Ons Belang opdagen om de klachten op te nemen. Na een rondgang door het flat en omgeving werden alle klachten opgenomen en werd er uitgebreid gesproken over gewenste maatregelen. Ook de gemeente zal gevraagd worden alle andere zaken, die niet goed gaan, aan te pakken. Daarna werd afgesproken, dat er een week later een vervolggesprek zal plaatsvinden om te zien wat er verder zou moeten gebeuren. Voor de bewoners staat in elk geval vast, dat de neergaande spiraal op de kortst mogelijke termijn gestopt moet worden.