Als de bladeren vallen: actie tegen NS-beleid op station Hengelo

20 november 2002

Als de bladeren vallen: actie tegen NS-beleid op station Hengelo

Op station Hengelo is vrijdag 1 november weer actie gevoerd onder het motto 'Pak de trein terug'. Kaarten met deze oproep worden onder reizigers verspreid en hen wordt gevraagd om ze getekend in te leveren. Al honderden reizigers hebben dat inmiddels gedaan.

Jan Heerdink voert actie bij het stationHet is om depressief van te worden. Juist in deze tijd dat het reizen per trein de reiziger weer even kan opwarmen, vallen er weer meer treinen uit vanwege slecht onderhoud. Door de vallende bladeren laat de NS haar personeel en de reizigers weer lang in de kou staan. Bovendien wil de NS niet meebieden bij de uitverkoop van de lijn Oldenzaal-Zutphen, en laat de directie ook daar de marktwerking haar werk doen: Een versnippering van het spoornet. Andere bieders op het spoor zoals Noordnet en Synthus kunnen deze problemen evenmin aan. Dus van de privatisering van het spoor is geen heil te verwachten. Slechts als de overheid de trein weer volledig terug neemt en het vervoer per spoor serieus prioriteit geeft kunnen de problemen opgelost worden. Dat is hetgeen een groot deel van de nederlandse reizigers ook als mening heeft.

Twee maanden geleden al leverde de actie 'Pak de trein terug' een stormvloed aan steunbetuigingen en handtekeningen op. Kort na dit begin hielden enkele organisaties een korte handtekeningenactie tegen de prijsverhoging, die door tienduizenden reizigers werd onderschreven.

SP-Kamerlid en initiatiefneemster Arda Gerkens: "De onvrede over de gang van zaken bij de NS is erg groot. Wij willen het probleem bij de wortels aanpakken. Het gelazer is begonnen bij de verzelfstandiging van de NS in 1995 en die moet dan ook worden teruggedraaid. De Nederlandse Spoorwegen zitten op dood spoor. De wissel moet nu écht om.

Laten we de trein terug pakken:

• Géén prijsverhoging maar kwaliteitsverbetering
  • Reizigers en personeel geen sluitpost maar hoofddoel
  • NS geen winstbedrijf, maar weer nutsbedrijf"

De duizenden getekende handtekeningenkaarten met deze eisen worden door het comité 'Pak de Trein Terug' ingezameld en aangeboden aan de regering.

Deze voortgezette actie is tevens bedoeld om het NS-personeel een hart onder de riem te steken. De CAO-onderhandelingen tussen de NS-directie en de vakbonden zijn vastgelopen en een personeelsconflict dreigt. Gerkens: "De NS wil wel de inflatie in haar treintarieven doorberekenen, maar niet in de lonen voor het personeel. Dat is niet uit te leggen."