Bezoek aan Praag

20 september 2002

Bezoek aan Praag

De gemeenteraad maakt dezer dagen een reisje naar het Tsjechische Praag. De SP is in het verleden zoals bekend nooit meegegaan met de reisjes, omdat wij de kosten daarvan niet vinden opwegen tegen het nut. Ook deze keer ontbreekt de SP. In plaats daarvan heeft de fractie besloten om de gelegenheid te gebruiken voor werkbezoeken aan sociale projecten in onze stad. Donderdagmiddag j.l. werd begonnen met het project voor arbeidsgehandicapten dat niet helemaal toevallig dezelfde naam draagt: Praag.

Arbeidsgehandicapten aan het werk bij Praag

Praag is opgezet voor mensen met een lichamelijke handicap die graag een actieve bijdrage willen leveren aan het arbeidsproces, maar door de mate van hun handicap niet in aanmerking komen voor de reguliere arbeidsmarkt of de sociale werkvoorziening. Tevens biedt Praag een uitdaging en perspectief voor diegenen die in een van de activiteitencentra een computer opleiding hebben gevolgd. Door de inzet en de specifieke kennis van onze deelnemers kan Praag haar kwaliteitsdiensten voor relatief gereduceerde prijzen aanbieden. Dit naar volle tevredenheid van de organisaties, verenigingen en instellingen die daar gebruik van maken.

De Doelstelling

Belangrijkste doel van de werkplek is het bevorderen van de sociale, persoonlijke en beroepsgerichte vorming van mensen met een lichamelijke handicap. Belangrijk zijn ook het versterken van het gevoel van eigenwaarde van deze groep mensen en het bevorderen van integratie in de maatschappij. Deze doelstelling willen we bereiken door:

• het aanbieden van arbeidsmatige activiteiten;
  • het aanbieden van een specifieke opleiding onder aangepaste omstandigheden en met vakkundige begeleiding;
  • het werken aan opdrachten voor externe klanten;
  • het realiseren van een vloeiende overgang tussen enerziids dagbesteding in een activiteitencentrurn en anderzijds een (reguliere) arbeidsplaats of opleiding.

Kortom, Praag biedt deelnemers een reële mogelijkheid om rnaatschappelijk productief te zijn, zodat zowel in de behoefte aan werk en beroepsgerichte vorming als in de behoefte aan begeleiding en verzorging wordt voorzien.

PRAAG
(Project Arbeidsmatige Activiteiten Gehandicapten).
Deurningerstraat 58, 7557 HH, Hengelo.
e-mail praag@interaktnet.org.