h

Het einde van de Chloortrein!

6 juli 2002

Het einde van de Chloortrein!

Na jarenlang actievoeren is er uiteindelijk een belangrijke doorbraak gekomen in het stoppen van de gevaarlijke chloortransporten per trein door Nederland. In onderhandelingen tussen AKZO en minister Pronk van Milieu is er een principeakkoord bereikt waarbij het gaat om het stopzetten van de chloortreinen vanaf 2006.

Om dit te bereiken voert AKZO een reorganisatie van haar chloorproductie door, zodanig dat er een nieuwe fabriek in Delfzijl komt, de capaciteit van de chloorfabriek in Rotterdam wordt uitgebreid en de Hengelose chloorfabriek moet sluiten. Als tegemoetkoming in de kosten van deze reorganisatie ontvangt AKZO van de staat een bedrag van 57 miljoen euro, en daarnaast steun van provincie en EU voor een bedrag van nog eens 30 miljoen euro.

Deze uitkomst van onderhandelingen tussen minister en AKZO stemt zeker niet tot juichen. De SP heeft sinds de vuurwerkramp in Enschede als initiatiefnemer van het comité Rood Sein voor de Chloortrein de druk op AKZO opgevoerd om haar maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen: het wegnemen van het onnodige risico voor 2,5 miljoen mensen langs de chloorlijn op een catastrofale ramp met duizenden doden en gewonden. Het comité heeft succesvol bewoners gemeenten en provinciebesturen opgeroepen om ook de druk op de minister op te voeren om de chloortransporten te stoppen. Voor deze overheden is het immers onmogelijk gebleken om bij een eventuele chloorramp hulpverlenend op te treden.

Het onderhandelingsresultaat dat nu uit de bus komt heeft echter grote bezwaren.

Ten eerste wordt er door AKZO schandalig gesold met haar werknemers. Na eerdere berichten over sluiting van de fabriek in Delfzijl en sluiting van de zoutverpakking in Hengelo wordt nu de chemiefabriek in Hengelo gesloten, ten koste van de banen van 270 mensen. Ook wordt in het Duitse Stade nu de zoutfabriek gesloten in tegenstelling tot eerdere plannen voor uitbreiding daar.

AKZO doet voorkomen dat deze reorganisatie voor haar de enige mogelijkheid is om chloortransporten te stoppen. Daarmee gaat de AKZO top niet in op het veel minder dure voorstel van de Hengelose Ondernemingsraad om de chloorproductie in Hengelo af te stemmen op de plaatselijke vraag en zo transporten overbodig te maken. Het comité Rood Sein voor de Chloortrein heeft dit plan van harte ondersteund en dit voorjaar nog onder de aandacht gebracht van de Tweede Kamer en AKZO directie via de actie "Chloortransport Stoppen? JA! Fabriek Sluiten? NEE!".

Daarnaast is het de minister te verwijten dat er miljoenen gemeenschapsgeld wordt gestoken om deze steenrijke multinational (2 miljard euro per jaar) te bewegen tot het nemen van haar verantwoordelijkheid. AKZO had zelf al in begin jaren negentig gezegd(!) dat ze deze transporten vanwege de risico's wilde afbouwen, maar heeft dat daarna niet waar willen maken.

In het bereikte akkoord is er pas sprake van het stoppen van de chloortreinen per 2006. En dan nog behoud AKZO het recht om in bepaalde gevallen tot een maximum van 10.000 ton jaarlijks te blijven vervoeren, iets wat onacceptabel is. Bij sluiting van de chemiefabriek in Hengelo is naast
het lot voor de werknemers ook onduidelijk wat de erfenis is die AKZO achterlaat: een verzakkende en verontreinigde bodem en veel schadelijk kwik. En wat te denken van de veiligheid van de productie en vervoer van chloor tot 2006 in Hengelo. Veel werknemers zullen niet wachten tot het moment van sluiting en eerder vertrekken. Dat betekent grotere veiligheidsrisico's.

De chloortreinen zullen stoppen, maar het comité Rood Sein voor de Chloortrein heeft in de komende tijd nog veel acties te voeren.

U bent hier