Wijkbewoners tegen uitbreiding horeca Emmaweg

20 juni 2002

Wijkbewoners tegen uitbreiding horeca Emmaweg

Bewoners en omwonenden van de Emmaweg hebben bezwaar aangetekend tegen de mogelijke uitbreiding van het aantal horecazaken in die straat. Dit horecastraatje ligt in de woonwijk die bekend staat als 'de dichtersbuurt'.

14 jaar geleden is er in deze straat een woonflat met 23 appartementen voor ouderen in drie woonlagen gebouwd. Binnen een afstand van 80 meter zijn er nu 6 horecazaken, twee cafés, een eetcafé, twee coffeeshops en een rockcafé. De eigenaar van een slagerij wil nu in die zaak een nieuw café vestigen. De bewoners vinden dat in hun woonwijk een verdere uitbreiding van de horeca niet kan. De overlast groeit snel, met name sinds enkele maanden geleden de gemeenteraad besloot om de sluitingstijden van de horeca in de Emmaweg gelijk te schakelen met die van de horeca in de binnenstad. In een bijeenkomst van direct omwonenden werd een waslijst aan klachten samengesteld. Er is sprake van overmatige geluidsoverlast tot 5 uur 's nachts. Het ontbreekt de horeca aan geluidswerende isolatie. Veel overlast ontstaat ook door dat deuren en ramen open worden gelaten voor ventilatie en koeling. Ook is er veel parkeeroverlast van fietsen en auto's. Maar het zijn met name de bezoekers van de horeca die overlast bezorgen: lawaai van ronkende motoren van stilstaande auto's, wildplassen in portieken, en veel straatvuil, glazen flessen en scherven. In verband met de openingstijd van de horeca is de meeste overlast met name in de weekenden in avond en nachturen geconcentreerd. Dat zijn de tijden dat bewoners thuis zijn en van rust in huis en tuin en hun nachtrust willen genieten. De bezwaarbrief naar het gemeentebestuur ging vergezeld van 40 handtekeningen.