Schouwburg neemt SP voorstel over

16 april 2002

Schouwburg neemt SP voorstel over

De directeur van de Hengelose Schouwburg heeft meegedeeld dat er in het komende seizoen voorstellingen voor 5 Euro komen voor mensen met een uitkering.

Naar aanleiding van het voorstel dat de SP hiertoe enige tijd geleden deed heeft de schouwburgdirectie met de wethouder Sociale Zaken overeenstemming bereikt over goedkopere voorstellingen voor mensen met een minimuminkomen. Mensen met of onder dit inkomen kunnen zich hiertoe bij de sociale dienst melden. De SP heeft er op gewezen dat het bezoeken van een schouwburgvoorstelling voor mensen met een minimuminkomen vaak financieel onaantrekkelijk en soms onmogelijk is.

De overeegekomen "kortings-actie" van de wethouder en de schouwburgdirecteur is slechts beperkt tot voorstellingen gedurende de maanden april en mei. In Hengelo zijn er ruim 2200 mensen die als "cliënt" van de sociale dienst in aanmerking komen voor deze korting. De helft van de kosten van de toegangskaarten worden gedeclareerd bij het Sport- en Cultuurfonds van de Gemeente Hengelo.

De musical Irma la Douce kost bijvoorbeeld geen 18 maar 5 euro. Op 14 mei is het Orkest van het Oosten te zien en te beluisteren voor 7,50 euro in plaats van 20 euro. De andere voorstellingen zijn ´No Place for Jennifer´ (a capella), Patrick Stoof (cabaret), De Gelukkige Huisvrouw (toneel), Scapino Ballet Rotterdam, Van Doeselaer en Jordans (pianorecital), Opmaat (muziektheater), Marlene Dietrich (musical). Jasperina de Jong won eerder deze week een Musical-award voor haar rol als Dietrich.

De SP zal er bij schouwburgdirectie en het gemeentebestuur op aandringen om deze kortingen ook in de toekomst te geven voor culturele programma's in de Schouwburg. Want de Hengelose Schouwburg is van ons allemaal.