SP start huis aan huis actie voor het openhouden van de Hasseler Es Bieb

6 februari 2002

SP start huis aan huis actie voor het openhouden van de Hasseler Es Bieb

"Na overleg met de wijkraad Hasseler Es is besloten de bewoners van de Hasseler Es aan te schrijven om ze te informeren over de plannen voor sluiting van hun bibliotheekfiliaal in de korte vakanties". Dit zegt Vincent Mulder van de SP in Hengelo.

Huis aan huis wordt er een geelkleurige brief bezorgd met op de voorkant de tekst:

Bieb Hasseler Es Uitbreiden Ja, Sluiten Nee!

Onder aan de brief zit tevens een strookje dat ondertekend bezorgd kan worden op een vijftiental adressen in de wijk. De handtekeningen worden gezet uit protest tegen de voorgenomen maatregel. Men verzoekt daarbij de directie van de bibliotheek het "verwerpelijke besluit" terug te nemen.

De brief gaat een stukje terug in de geschiedenis:
Ruim anderhalf jaar geleden heeft de hele wijk actie gevoerd voor het behoud van de bibliotheek. Bijna 6000 handtekeningen werden aangeboden aan de wethouder van cultuur en de directie van de bibliotheek. Ook de scholen hebben toen massaal gedemonstreerd voor behoud van de bieb. In een door de wijkraad georganiseerd debat hebben ook alle politieke partijen zich uitgesproken voor gehoud van het bibliotheekfiliaal in de Hasseler Es. En de wethouder van cultuur, de heer ter Ellen, heeft in aanwezigheid van de directie van de bibliotheek destijds verklaard, dat:
"het voorzieningenniveau van de bibliotheek in de Hasseler Es tenminste op hetzelfde peil gehandhaafd zou blijven".
Onlangs heeft de directie van de bibliotheek echter besloten om het filiaal in de Hasseler Es tijdens de korte schoolvakanties te sluiten. Daartegen bestaan grote bezwaren. Het betekent immers een aanzienlijke vermindering van de service aan de gebruikers, omdat de bibliotheek om de zes weken een week gesloten zal zijn. In plaats van bevordering van het bibliotheekwerk is dat een ontmoedigingsbeleid. Mensen die vaker voor een gesloten deur komen zullen eerder geneigd zijn af te haken. Ouderen en kinderen kunnen niet altijd gebruik maken van het alternatief van de centrale bibliotheek. De grote drukte tijdens de korte vakanties bewijst de behoefte aan het openhouden van het filiaal.

De wijkraad heeft inmiddels bezwaar gemaakt tegen dit besluit bij het bestuur van de bibliotheek en het college van B & W en heeft de fracties van de politieke partijen om hun mening gevraagd. De SP heeft de kwestie in de gemeenteraad aan de orde gesteld. Dat heeft ertoe geleid, dat de reeds aangekondigde sluiting gedurende de komende krokusvakantie is ingetrokken en dat de zaak in de vergadering van de commissie van cultuur van 14 februari a.s. zal worden besproken in de aanwezigheid van de directie en het bestuur van de bibliotheek.

Eén krokus maakt nog geen lente!

De brief stelt verder dat één krokus nog geen lente maakt. Daarom worden de mensen opgeroepen om het strookje van bezwaar bij één van de vijftien inleveradressen ingevuld te bezorgen. Ook kan de strook in de enquetebus van de wijkraad in het Hasselerhoes worden gedeponeerd. De handtekeningen zullen dan worden aangeboden aan de directie van de bibliotheek.