Brandbrief bij GAK bezorgd

18 februari 2002

Brandbrief bij GAK bezorgd

Vóór een Sociale WAO staat met dikke letters op de brief die bij het GAK in Hengelo aan de directeur de heer Boiten is overhandigd. En om aan te geven dat het om een alarm brief gaat werd deze dan ook gebracht per brandweerwagen. De aanbieding gebeurde door Peter Verschuren, Landelijk bestuurslid en kandidaat Tweede Kamerlid voor de SP.

Het akkoord tussen de deelnemers in de Sociaal Economische Raad (SER) is een voorstel voor een grote tweedeling in de groep mensen met een WAO uitkering. Het biedt een oplossing voor de WAO statistieken, maar niet voor de problemen van de arbeidsongeschikten. Integendeel. Die problemen nemen alleen maar toe, doordat ten minste de helft van de arbeidsongeschikten naast hun ziekte of handicap te maken krijgt met een aanzienlijke verslechtering in inkomen ten opzichte van de huidige situatie.

Het voorstel heeft ook grote gevolgen voor het werk van de bedrijfsverenigingen. Keuringsartsen moeten gaan beoordelen of iemand duurzaam volledig arbeidsongeschikt is. Hoe? Met een glazen bol? Het GAK krijgt daarnaast weliswaar minder WAO-ers, maar flink meer WW-ers te verwerken en de sociale dienst krijgt een hele lading (gedeeltelijk) arbeidsongeschikten in de bakken. Veel van die mensen zullen verontwaardigd zijn dat er voor hen geen WAO-uitkering meer is. "U draagt daarvoor niet de minste verantwoordelijkheid, maar u krijgt wel de begrijpelijke woede van de mensen over u heen." zo stelt de brandbrief.

WAO-keuring met glazen bol
WAO-keuring met glazen bol?

Om aan te geven hoe volgens dit voorstel de keuringen in de toekomst zullen plaatsvinden was een echte waarzegger aanwezig, die met de handen over de glazen bol de WAO ers keurde.
Met uitspraken als: "uw hoofd zit nog vast op uw romp, dus ik zie dat u best kunt werken" en "ik zie dat u een prijs gaat winnen in de zorgloterij" werden de keuringen uitgevoerd. Dit keer nog als spel.

De WAO kan overeind blijven en moet dat ook. Daarom roept de SP de GAK-directie op om zich uit te spreken vóór het behoud van een sociale WAO, en tegen het voorstel van de SER: "Als u onze bezwaren deelt, brengt u deze dan over aan de verschillende partijen in de SER, de Tweede Kamer en de regering."

Directeur Boiten van het GAK Hengelo stond niet afkerend tegenover de argumenten en zegde toe de brandbrief binnenkort ook te bespreken in het landelijk overleg van Uitvoerende Organisaties Arbeidsverzekeringen.