SP verkiezingsbord voor gemeentehuis in Hengelo geweerd

26 januari 2002

SP verkiezingsbord voor gemeentehuis in Hengelo geweerd

Zaterdagmiddag 26 januari is door de SP het startschot gegeven voor de campagne voor de gemeenteraads-verkiezingen in Hengelo.

Daartoe werd door een twintigtal SP-leden een verkiezingsbord voor het gemeentehuis getimmerd waarop een grote poster met de tekst "Aanvalluhhh! ...natuurlijk over links" werd geplakt. Op last van de politie moest het bord echter worden verwijderd, omdat hier geen vergunning voor verleend was.

"Dit is de wereld op zijn kop" aldus Vincent Mulder voorzitter van de SP in Hengelo. "De gemeente is verplicht om borden voor verkiezingsposters te plaatsen, maar laat dit na. We hebben reeds eind december gevraagd om die borden, en de gemeente houdt ons aan het lijntje. Als we dan op eigen kosten die borden willen plaatsen zijn wij in overtreding."

SP-plakkers in actie

Inmiddels is het Hengelose publiek het zicht op die posters niet onthouden. Ze zijn op diverse plekken in de stad verschenen en pro forma is er ook een verzoek tot verlening van vergunning voor het plaatsen van een tiental borden naar de gemeente gestuurd. "Maar daar wachten we in ieder geval niet op" aldus Mulder, "Onze postercampagne is al volop begonnen, en er blijken veel meer plaatsen geschikt dan de plaatsen waar de verkiezingsborden van de gemeente nog niet staan".

SP landelijke poster 2002