AKZO schrapt chloortransport

21 januari 2002

AKZO schrapt chloortransport

Succes voor ´Rood Sein voor de Chloortrein´

AKZO heeft besloten de geplande trein van hedennacht van Hengelo naar het Botlek gebied niet te laten rijden. Dat werd door de voorlichter van AKZO chemicals de heer Paul van der Boor meegedeeld aan de leden van het comité ´Rood Sein voor de Chloortrein´. Deze mededeling kwam nadat het comité in gesprek met AKZO had aangegeven om deze nacht opnieuw in actie te komen, ditmaal in Almelo.

AKZO reageerde eerder ontkennend op de constatering van de actievoerders dat de chloortransporten plaats vinden in "bonte treinen", waarin naast chloor ook wagons met andere chemicaliën worden vervoerd. De actievoerders hebben dit onder andere bij eerdere nachtelijke acties in Deventer en Zwolle kunnen constateren. Deze bonte treinen maken het risico van een calamiteit bij een ongeval vele malen groter.

De leden van het comité hebben op deze late mededeling van AKZO hierop besloten hun actie zoals gepland voor vannacht op te schorten tot nader order. Ze zien het schrappen van dit transport als een nieuwe stap naar het laten stoppen van alle chloortreinen door Nederland.