In verzet tegen de ´nieuwe oorlog´

10 oktober 2001

In verzet tegen de ´nieuwe oorlog´

Sinds de gruwelijke aanslagen van 11 september in Amerika is er een nieuwe oorlog uitgebroken. Onder het motto van vergelding en het uitroken van de misdadige ´daders´ van deze beraamde aanslagen is Amerika, met in haar kielzog de NAVO en een brede coalitie van landen ten strijde getrokken.

Maar Oorlog is geen antwoord op terrorisme.

In de Tweede Kamer is de SP de enige partij die niet de Nederlandse deelname in deze oorlog steunt, maar kritisch nadenkt over wat er werkelijk moet gebeuren om de strijd tegen onrecht, agressie en geweld te voeren. Dat is geen strijd met kruisraketten, bommenwerpers en vliegtuigen als vliegende bommen. En die strijd is niet een dictaat van een grootmacht: "Wie niet voor ons is is voor de terroristen". Wie het terrorisme wil uitroeien moet het niet aanwakkeren met nog meer agressie maar juist de voedingsbodems ervoor wegnemen.

Oog om oog, iedereen blind?

poster Oog om Oog, Iedereen blind?Onder dit motto zijn SP-ers aanwezig in tal van manifestaties. Zo gingen 30 september tientallen SP leden vanuit Twente naar de landelijke demonstratie in Amsterdam om met duizenden anderen te demonstreren tegen de nieuwe oorlog die toen nog op uitbreken stond. Een dag later deden ruim 50 mensen mee in een door de SP medegeorganiseerd debat met Harry van Bommel in Enschede over het verzet tegen de globalisering. En sinds de bommen vallen in Afghanistan doen SP leden iedere avond mee in Enschede in een demonstratie voor het stadhuis: "Oorlog is geen oplossing".

Mensen die mee willen doen in het verzet tegen de bommen en de oorlog waarbij nog meer onschuldige mensen gedood of uitgehongerd raken kunnen over de actuele mogelijkheden steeds terecht op op het afdelingsadres of op www.vredesplein.nl.

En wat er verder al op stapel staat:

• Iedere werkdag van 17.30 - 18.00 wordt er voor het Enschedese stadhuis gedemonstreerd. Op de donderdagse koopavond is die demonstratie steeds van 19.00 -20.00 uur
  • Op zaterdag 20 oktober is er in Amsterdam een nieuwe landelijke demonstratie / manifestatie onder de leuze ´Stop de oorlog - Stop de geweldsspiraal´. De demonstratie begint om 14.00 uur op de Dam in Amsterdam en zal daar, na een wandeling door de binnenstad, ook weer eindigen.
  • We hebben raamposters: Oog om oog, iedereen blind? en gelijknamige informatiefolders ter verspreiding.

Kom met uw ideeën voor meer activiteiten in uw eigen omgeving.