"Veilig" chloorspoor krijgt achterstallig onderhoud
"Veilig" chloorspoor krijgt achterstallig onderhoud
Grote stapels bielzen zijn opgeworpen langs het chloorspoorlijntje langs de Kuipersdijk in Hengelo. Biels na biels heeft met witte verf een ruwe markering gekregen om hoognodig vervangen te worden.
Deze actie van Railinfrabeheer volgt amper 2 maanden na de burgerinspectie die de SP organiseerde om de slechte staat van het spoor te inspecteren met vertegenwoordigers van Raillion, de vervoerder van de chloorwagons, en Railinfrabeheer die verantwoordelijk is voor het beheer van de spoorlijn.
Tijdens de inspectie ( 7 februari jl. ) werd duidelijk dat er op de 2 kilometer spoorlijn tussen het AKZO terrein en de Kuipersdijk honderden bielzen verrot waren, tientallen bouten ontbraken of er met de hand uit te draaien waren. Op enkele plaatsen was het spoortalud ondergraven en ook bleek een wissel zeer makkelijk om te zetten, met als mogelijk gevolg een rampzalige duik de spoordijk af. Tijdens de inspectie weigerden de woordvoerders van Raillion en Railinfrabeheer te beamen dat het spoor verrot en zeer onveilig was. Volgens hen zou er enkel sprake zijn van enkele ´cosmetische´ problemen. Men gaf tijdens de inspectie aan dat het geenszins de bedoeling was om het spoor voortijdig op te knappen. Hun eigen maandelijkse spoorschouw wees immers uit: niets aan de hand.
Het tegendeel bleek:
Reeds een paar dagen na de inspectie is er een ploeg spoorwegwerkers ingezet om het spoor nabij de viaducten op te lappen. En nu wordt er dus groot materieel ingezet om het onverantwoord achterstallig onderhoud te verhelpen. Voor de SP is dit reden om te twijfelen aan de deskundigheid van de verantwoordelijken. Als leken al kunnen zien dat het spoor rot is terwijl de ´deskundigen´´ dit ontkennen, terwijl ze even later wel degelijk in actie komen is dit ongeloofwaardig.
Bovendien blijkt nu pas dat de situatie ook verderop zeer bedenkelijk is: In een bocht nabij sporthal Veldwijk worden de rails door klemstaven bijeengehouden. Deze klemstaven zijn provisorisch door Railinfrabeheer aangebracht. Te zien is dat het gevaar dreigt dat de chloortrein daar gewoon uit de bocht loopt.
De veiligheid van de chloortransporten zijn de laatste maanden een onderwerp van actie voor het Comite Rood Sein voor de Chloortrein, een initiatief van de SP. In het landelijke comité nemen tal van bewonersgroepen, milieuorganisaties, en organisaties die zich inzetten voor veilig goederenvervoer over spoor deel. Tal van gemeentebesturen en de provincies waar de chloortrein doorheen gaat hebben aangegeven uit het belang van veiligheid de noodzaak van het stopzetten van dit gezeul met chloor door Nederland. De gemeenten en provincies hebben geen rampenbestrijdingsplannen voorhanden om ingeval van het ontsnappen van het zeer giftige chloorgas reddend op te treden. Minister Pronk staat daardoor onder druk in onderhandeling AKZO te dwingen deze transporten te stoppen. De AKZO eist echter 110 miljoen gulden voor het reduceren van het chloorvervoer.