Bouwkraan dondert van chloorspoordijk: chloortransport raast door!
Bouwkraan dondert van chloorspoordijk: chloortransport raast door!
Ter hoogte van de sluizen aan de Twekkelerweg is vanochtend (24 april) een kraanwagen tijdens werkzaamheden van het chloorspoorlijntje zes meter naar beneden gedonderd. De kraan, die ingezet werd om het spoorlijntje voor groot onderhoud te renoveren viel van het talud. Wonderwel overleefde de kraanbestuurder de val en kwam met de schrik vrij.
Hoe het ongeluk kon gebeuren is onderwerp van onderzoek door de arbeidsinspectie. Het gebeurde tijdens werkzaamheden precies op het punt waar de oude rotte spoorbielzen worden vervangen door nieuwe. De bouten uit de oude bielzen zijn deels al verwijderd, terwijl de fundering van de nieuwe nog onvoldoende is aangebracht. Onthutsend was het om van de spoormensen te vernemen dat binnen een half uur na het ongeval een chloortrein zijn passeerde op de plek waar de kraanwagen onder aan het talud lag.
De werkzaamheden aan dit chloorlijntje, waarbij alle bielzen worden vervangen en de spoordijk een -voorheen ontbrekende - steenslagvulling krijgt, begonnen drie weken geleden met groot materieel. Nog geen 2 maanden daarvoor hield de SP een burgerinspectie op het spoor nadat buurtbewoners aangaven al jaren tevergeefs de slechte staat van het spoor te hebben gemeld bij gemeente, AKZO en de NS. Tijdens de inspectie, waarbij voor leken overduidelijk de onveiligheid van het spoor -losse bouten, rotte bielzen - kon worden geconstateerd, ontkenden de verantwoordelijken voor het spoor, Raillion en Railinfrabeheer, dat er ook maar van onveiligheid kon worden gesproken en dat zelfs onderhoud niet op de agenda stond voor het lopend jaar. Nog geen twee maanden later werd er met groot materieel uitgerukt om het volkomen onverantwoorde achterstallig onderhoud te verhelpen.
De SP heeft naar aanleiding van het ongeval het college van burgemeester en wethouders van Hengelo onmiddelijk de volgende vragen gesteld:
- Is het college bekend dat er hedenochtend een ongeval heeft plaatsgevonden tijdens groot onderhoudswerkzaamheden aan het spoorlijntje ter hoogte van de sluis aan de Twekkelerweg op de plaats waar oude rotte bielzen werden vervangen door nieuwe, waarbij over tientallen meters de bouten in de oude bielzen reeds gedeeltelijk waren verwijderd, en de fundering van de nieuwe bielzen onvoldoende was?
- Is het ook bij het college bekend dat binnen een half uur na het ongeval, waarbij de kraanwagen onder aan de spoordijk kwam te liggen, naar verklaringen van werknemers van de aannemer Volker Stevin, een chloortransport gewoon doorgang vond over hetzelfde stuk spoor, terwijl op dat moment de oorzaak van het ongeval niet bekend was?
- Is het ook bij het college bekend dat er tijdens de groot onderhoudswerkzaamheden die nu sinds 3 weken plaats vinden er dagelijks twee maal een chloortransport over dit spoor plaatsvindt?
- Is het college met ons van mening, dat uit hoofde van de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de burgers en vanwege de omstredenheid van de chloort ransporten in het algemeen, de transporten over dit spoorlijntje met onmiddellijke ingang moeten worden stopgezet, tot er volledige duidelijkheid is over de oorzaak van dit ongeval, en tot het moment dat de onderhoudswerkzaamheden volledig zijn voltooid?