h

Schrikbarende verhalen tijdens klachtenweek WVG

17 maart 2001

Schrikbarende verhalen tijdens klachtenweek WVG

Van 12 tot 16 maart is er door de SP in Hengelo (evenals in 37 andere plaatsen) een klachtenweek over de Wet Gehandicapten Voorzieningen (WVG) georganiseerd.

Gedurende de week werd er door 74 mensen in Hengelo gereageerd. De meesten reageerden telefonisch, en een aantal klachten kwamen schriftelijk binnen. Uit deze 74 reacties kwamen 127 concrete klachten voort.
Veel mensen hadden de behoefte om de tijd te nemen om uitleg te geven over hun klacht(en). Daardoor waren de gesprekken vaak lang, wat bevestigd werd door de commentaar dat men soms moeite had "er door te komen".

Met name over de vervoersvoorziening zijn er veel klachten (91), waarbij de algemene teneur is dat de regelingen voor de mensen vaak onoverzichtelijk en ingewikkeld overkomen. Uit een aantal reacties kan worden afgeleid dat men op het punt staat om "het op te geven". Een aantal mensen heeft besloten niet meer van het vervoer gebruik te maken omdat men er in het verleden veel problemen bij heeft ervaren. Ze geven aan dat ze - na er wat over na te denken - toch maar besloten om dit te melden. Naast de groep die reageerden tijdens de klachtenweek is er een (mogelijk grotere) groep die geen beroep op de regeling doen. Onder deze mensen zijn er die niet meer willen klagen, zich bij de slechte vervoersvoorziening hebben neergelegd en er daarom geen gebruik meer van willen maken. Deze groep echter behoort wel degelijk tot de doelgroep van de WVG en blijft dus noodgedwongen thuis achter de geraniums.

  • Een mevrouw van 78:"ik vond het verschrikkelijk om te moeten bedelen bij de WVG voor een pasje. Toen ik dat formulier zag met al die vragen heb ik het aan de kant gedaan."
  • Een mevrouw die bang is dat een aanvraag voor een traplift mogelijk niet is toegewezen besluit haar telefoontje:"Nee, over het vervoer wil ik niet klagen, daar heb ik me maar bij neergelegd. De taxi komt nooit op tijd, en ze rijden je de hele stad door."

Veelvuldig worden de bezuinigingen in het vervoersbudget als probleem genoemd:

  • "Toen ik nog in de WAO zat kreeg in 2700 gulden benzinegeld voor mijn auto. Nu ben ik 67 en krijg ik 360 gulden. Ik heb veel familie in Drenthe en daar kom ik dus nu veel minder. Ik zou dit graag anders zien." aldus een mannelijke beller.
  • Mevrouw (81) zit in een rolstoel, haar man (85) duwt haar. Tot voor kort hadden ze een budget van 2100 gulden. Nu moet ze met de Traxx. Ze verteld: "Het budget is voor ons weg nu, dat is een groot gemis. We gingen altijd in Doorn op vakantie. Maar met de taxi naar de trein, hulp bij het opstappen en overstappen dat gaat niet meer bij mij. Ik heb een voorzitgarantie voor de taxi en gratis begeleiders, maar vakantie in Doorn zit er niet meer in. Nu zitten we ook achter de geraniums."

Ook over de behandeling door de WVG ambtenaren komen klachten binnen: Een mevrouw meldt:

  • "Na het indienen van een bezwaarschrift kreeg ik een ontvangstbevestigingsbrief, waarin alleen stond dat pas over de wettelijk toegestane termijn van 3 maanden antwoord verwacht kan worden, maar dat ook nog de extra uitlooptermijn van 4 weken gebruikt zal worden voordat ik antwoord krijg".

De ervaringen van alle mensen worden binnenkort in een rapport aangeboden aan het gemeentebestuur.

Ook worden ze gebundeld in een landelijk klachtenboek dat door de SP ingebracht zal worden tijdens de evaluatie van de WVG deze maand in de Tweede Kamer.

U bent hier