h

ROOD SEIN VOOR DE CHLOORTREIN!

6 februari 2001

ROOD SEIN VOOR DE CHLOORTREIN!

Persbericht:

Actie SP: Chloortrein Moet Stoppen, Nú.

De SP hield op woensdagmorgen 7 februari een openbare inspectie van het chloorspoor. Met genodigde vertegenwoordigers van AKZO, NS, Railion, brandweer, politie en de milieudienst van de gemeente vond een inspectie plaats van de spoorlijn nabij de Kuipersdijk.

Met een burgerinspectie wil de SP de verantwoordelijken voor het chloorvervoer in Nederland confronteren met de deplorabele staat van de spoorlijn in Hengelo, waar de chloortrein zijn tour door dichtbevolkt Nederland begint: half doorgerotte bielzen, vele verroeste bouten die los zitten en zelfs afgebroken railankers (zie onder voor foto’s).

Het is levensgevaarlijk op het talud waar de eerste aangrenzend woningen staan. Valt zo’n chloorcontainer van het talud dan rolt die zo door tot in een benedengelegen woning. De huizen staan op minder dan 20 meter van de spoordijk. Maar bij een eventuele breuk van de containerwand is de ramp voor de gehele wijk niet te overzien. Chloorgas is een zeer giftige stof, acuut dodelijk voor alle leven in de nabijheid. Er moet uitgegaan worden van een rampsituatie voor omwonenden tot minstens een halve kilometer in de buurt.

En dat staat in schril contrast met de brief die de AKZO in reactie schreef op de eind vorig jaar gestarte SP actie "Rood Sein voor de Chloortrein":
"… we willen laten weten dat wij deze transporten veilig vinden. Ze voldoen aan alle voorschriften en ze worden met veel zorg en aandacht behandeld. In Nederland is zelfs sprake van extra veiligheidsmaatregelen……", om deze gerust stellende woorden te eindigen met: "…het is dan ook alles bij elkaar geen toeval dat zich er nog nooit een ernstig ongeval mee heeft voorgedaan…….."

De buurtbewoners, georganiseerd in de bewonerscommissie Veldwijk Zuid hebben de afgelopen jaren meermalen aan de bel getrokken bij NS en de gemeente. Het vervoer van gevaarlijke stoffen door hun dichtbevolkte wijk – niet alleen chloor, maar bijvoorbeeld ook natronloog – en de overlast die dit met zich meebrengt in trillingen en geluid leidde meermalen tot heftige discussies.

In 1989 is er door hen aangifte gedaan vanwege de overtreding van de Spoorwegwet, waarin staat dat op een raccordement (dat is de naam van een lijntje dat vanaf een bedrijf aansluiting geeft op het reguliere spoorwegnet) geen gevaarlijke stoffen mogen worden vervoerd. Die zaak heeft tot aan de Kroon gediend, met als uitkomst dat het vervoer van chloor over deze lijn gedoogd zou worden, onder verantwoordelijkheid van NS en gemeente. Maar al veel langer is voor de bewoners duidelijk dat hier de wetten van de veiligheid met voeten worden getreden. Het spoor is verrot en om dan zo’n brief van de AKZO te krijgen dat alles in hun handen veilig is dat is absoluut ongeloofwaardig.


Onthutsende foto's van de gevaarlijke staat van "onderhoud" waarin het spoor zich bevindt.

Losse schroeven Verrotte bielzen Meer verrotte bielzen

Foto's: M. Brameyer

U bent hier