Help de schooldokter verzuipt!

8 februari 2001

Help de schooldokter verzuipt!

Donderdag 8 februari heeft de SP 500 handtekeningen van ouders en leerkrachten van Hengelose scholen aangeboden aan wethouder Huitink van volksgezondheid. De ondertekenaars vragen de verdere vermindering van het aantal schoolartsonderzoeken bij leerlingen tegen te gaan en die basisvoorziening in de jeugdgezondheidszorg te herstellen.

De GGD Twente liet de scholen eind vorig jaar weten dat met ingang van dit jaar het aantal onderzoeken van schoolartsen vermindert zodat alleen nog maar alle leerlingen uit groep 7 medisch onderzocht worden. Dat betekent dat voor groep 2 in het basisonderwijs en klas 2 van het voortgezet onderwijs deze medische basistest komt te vervallen. Dit is opnieuw een verdere teruggang. Nog maar een paar jaar geleden is namelijk al het onderzoek in groep 4 geschrapt. Wij vinden dit een onacceptabele zaak. Zeker ook gezien de achteruitgang van de kwaliteit van de onderzoeken door te weinig tijd per leerling en tekort aan artsen.

Kinderen mogen niet de dupe worden van een niet tijdige herkenning van lichamelijke problemen, die hen in hun ontwikkeling belemmeren, maar juist wél in een vroeg stadium goed behandeld en begeleid kunnen worden. In de Tweede Kamer zijn door Agnes Kant hierover vragen gesteld aan de minister van volksgezondheid.

In een snelle fax-actie stuurde de SP in Hengelo een brief naar alle scholen en vroeg ouders en leerkrachten een petitie te ondertekenen voor herstel van een goede schoolartsenzorg. Binnen een week werd hierop door tientallen scholen gereageerd. Daarnaast reageerden scholen met steunbetuigingen aan de SP voor de actie en met brieven naar de verantwoordelijk bestuurders. De conclusies van de snelle actie op het noodscenario werden vervat in een rapport Help de Schooldokter Verzuipt! dat bij de handtekeningen werd aangeboden en alle scholen is toegezonden.