Actie schouwburg: SP biedt handtekeningen aan

10 januari 2001

Actie schouwburg: SP biedt handtekeningen aan

Vandaag (10 januari) vond in het gemeentehuis de nieuwjaarsreceptie plaats. Veel mensen maakten van de gelegenheid gebruik om kennis te maken met de nieuwe burgemeester Kerkhaert.

De SP bood aan de burgemeester handtekeningen aan omdat zij tegen de naam RABO-Theater is. Vandaag overhandigde de SP 1.500 handtekeningen. Hiermee komt het totale aantal tot nu toe op 3.000. 1.000 bij de vorige overhandiging, 1.500 nu en 500 kaarten die rechtstreeks naar het gemeentehuis zijn gestuurd.

Vincent Mulder overhandigt 1500 kaarten aan burgermeester Kerkhaert
SP voorzitter Vincent Mulder overhandigt 1500 kaarten aan burgermeester Kerkhaert.
Foto: Marc van Heck

De bezoekers van deze receptie was bij binnenkomst door de SP nog een keer de mogelijkheid geboden om hun mening over de voorgenomen verkoop van de naam aan het college kenbaar te maken.

Onlangs bleek in een lezerspeiling van de Twentsche Courant Tubantia dat 90 % van de mensen die reageerden tegen de voorgestelde naam is. Het verzoek aan het college blijft onverkort om te kiezen voor de naam 'Hengelose Schouwburg', of 'Schouwburg Hengelo' om recht te doen aan het feit dat de Hengelose schouwburg van iedereen is en de commercie terug te dringen tot binnen het gebouw.
Ook binnen de politiek wordt er door bijna iedereen geweeklaagd over de naam, maar weinigen schijnen te willen bewegen.

Het eventuele tekort op de sponsorbijdragen zal bij lange na geen miljoen bedragen en mag dus geen onoverkomelijke drempel vormen voor de keuze van de naam. Het belangrijkste cultuurcentrum van onze stad mag niet als bankfiliaal de geschiedenis ingaan. Daarvoor zou men zich dood moeten schamen.