SP start solidariteits-actie voor behoud DELAVAL

28 november 2000

SP start solidariteits-actie voor behoud DELAVAL

De SP-Solidair groep in Hengelo begint morgen met een kaartenactie ter ondersteuning van strijd van werknemers, ondernemingsraad en directie van DEMAG DELAVAL in Hengelo voor behoud van het bedrijf.

Vanuit een marktkraam voor de HEMA zullen vanaf woensdag 29 november kaarten ter ondertekening aan het winkelend publiek worden aangeboden. Onder het Motto: "Delaval moet in de huidige vorm voor Hengelo behouden blijven" kunnen de mensen zich solidair verklaren met de mensen van dit bedreigde bedrijf. De kaart is dan ook ter gericht aan directie, ondernemingsraad, werknemers en bonden bij dit bloeiende bedrijf ter ondersteuning van het bedrijf in de huidige vorm. Met Siemens aan het roer lijkt het erop alsof een goedlopend bedrijf als Delaval niet meer op zijn waarde wordt geschat, maar een pion op een internationaal schaakbord is wat ten allen tijde gewoon geofferd kan worden.

"Voor Hengelo betekent dit dat het laatste grote metaalbedrijf dreigt te verdwijnen en daarmee de basis onder de Hengelose industrie. Vandaar dat we pleiten voor ondersteuning vanuit de bevolking voor de strijd tegen sluiting, omdat het een zaak is die alle Hengeloërs aan gaat", aldus Jan Heerdink van de SP-Solidair groep in Hengelo. Ook is het belangrijk dat de druk op Siemens snel wordt opgevoerd. Vooral moet voorkomen worden dat het bedrijf wordt gesplitst waardoor 'via verdeel en heers' op termijn afgebouwd wordt. Snelle duidelijkheid vanuit Siemens moet worden geëist.

Ook de SP fractie in de 2e kamer heeft gisteren per getekende fax haar steun voor de strijd van het Hengelose bedrijf betoond. "Het is een groot schandaal dat een bedrijf een vestiging die winst maakt wil sluiten of inkrimpen, met slechts tot doel het maken van nog meer winst. Daarvoor mag geen werkgelegenheid worden opgeofferd en daarvan mogen geen werknemers de dupe worden. De directie in München heeft blijkbaar geen benul van het belang van Delaval voor Hengelo." Aldus SP 2e kamerlid Jan de Wit in zijn verklaring.

De solidariteitsactie zal breed onder de aandacht van de Hengeloërs gebracht worden, te beginnen op marktdagen en decemberkoopavonden in de stad, en later ook huis aan huis.

Jan Heerdink, SP Solidair
Jean Rouwet, SP raadsfractie