Massale steun DELAVAL

29 november 2000

Massale steun DELAVAL

De solidariteitsactie die door SP-Solidair is opgezet leverde in een dag meer dan 1700 reacties op van de Hengeloërs, jong en oud.

De SP stond met een marktkraam in de stad, waar steun betuigingkaarten konden worden getekend, met de tekst:
"Hierbij verklaar ik mij solidair met jullie strijd voor behoud van jullie goed draaiend bedrijf. Ook ik vind, dat Delaval in de huidige vorm voor Hengelo behouden moet blijven. Sterkte in de strijd."

Het was vaak wachten in de rij om de steunbetuigingkaarten te tekenen. De waardering door de mensen bij Delaval voor deze steun van de bevolking is buitengewoon groot. Direct na het bekend worden van de plannen van Siemens tot sluiting van de Delaval machinefabriek in Hengelo is er bijzonder snel met grote verontwaardiging gereageerd. De Hengelose directie en de werknemers, de ondernemingsraad vonden vanaf het begin het gemeentebestuur, de provincie en de vakbond in al zijn geledingen aan hun zijde. De SP-Solidair actie gaf daarnaast aan alle betrokken Hengeloërs de mogelijkheid hun steun aan de mensen bij Delaval te uitten en zo een duidelijk signaal aan de Siemens top te geven.

Daags na de SP-Solidair handtekeningenactie kwam de mondelinge toezegging van Siemens dat de plannen voor sluiting van de baan zijn. Voor de directie en werknemers leek zo de nachtmerrie geweken.

"De kou is uit de lucht" schreef de krant in een grote kop. "De kou kan wel uit de lucht zijn, maar de winter is nog niet voorbij". Zo reageerde Jan Heerdink van de SP-Solidair groep in Hengelo, doelend op de verdere gesprekken over de toekomst van het bedrijf. Siemens weet in ieder geval nu alvast dat de mensen bij Delaval massaal gesteund worden in de strijd voor behoud van hun gezonde, winstgevende bedrijf.