h

Huurklachten niet verholpen

20 november 2000

Huurklachten niet verholpen

Van de huurders die de handtekeningenkaarten tegen de huurverhoging ondertekenden waren er ruim driehonderd die tevens klachten noteerden over het onderhoud van de woning.

Deze kaarten werden afzonderlijk aangeboden aan de verhuurders St. Joseph en HBS Ons Belang met de vraag om daar extra aandacht aan te besteden. Daarop werd verzekerd dat alle klachten zorgvuldig in behandeling zouden worden genomen.

Een half jaar later ging de SP opnieuw bij deze huurders langs om na te gaan of hun klachten ook daadwerkelijk in behandeling waren genomen. De betreffende huurders werd gevraagd om op papier te zetten wat hun ervaring is geweest. Het resultaat van dit onderzoek luidt als volgt:

  • van de 288 brieven werden 172 antwoorden terug ontvangen.
  • van die 172 gaven er 60 aan dat wel en 105 dat niet gereageerd was op hun klachten.
  • van de 60 die aangeven dat er wel werd gereageerd, melden er 19 dat die wél en 30 dat die níet naar tevredenheid zijn verholpen.

Deze cijfers waren voor de SP reden om opnieuw aan de bel te trekken bij de verhuurdersorganisaties en ze te herinneren aan de gedane toezegging dat alle klachten zorgvuldig in behandeling zouden worden genomen.

Speciale aandacht werd gevraagd voor een aantal gemeenschappelijke problemen die zich in een aantal wijken voordoen:

1. In de Hengelose Es (omgeving Jacob Marisstraat en Jan Tooropstraat), is er een groot aantal huurders met klachten over slecht onderhoud en vocht. In een aantal gevallen geven mensen aan dat hun kinderen ziek worden vanwege de vochtproblemen. Mensen krijgen steeds geen respons op hun klachten en voelen zich door de woningbouwstichting in de steek gelaten.
2. Ook in de Werninkhofstraat hebben mensen last van vocht vanwege grondwater in de kruipruimte.
3. In de Zernikestraat is sprake van achterstallig onderhoud.
4. In de Nijverheid zijn veel klachten over optrekkend vocht onder de muren.

Bij een aantal woningen zijn de muren geïmpregneerd tegen vocht. Een veelgehoorde klacht is dat dit een ingreep is die geruime tijd veel overlast bezorgd en er geen vergoeding voor gemaakte kosten wordt gegeven.
Het gratis advies van de woningstichting om de woning maar flink warm te stoken en onderwijl met ramen open te ventileren wordt door de huurders niet op prijs gesteld. Men geeft aan dat men hierdoor alleen maar op hogere kosten wordt gejaagd, terwijl de oorzaak niet aangepakt wordt.
In de antwoorden van de woningstichtingen bleek men de vochtproblemen in samenspraak met de gemeente te onderzoeken. En men bleek zich bewust van het achterstallig onderhoud in de Zernikeflats, waar men plannen voor renovatie voorbereidt.

De SP blijft de verhuurders volgen en op hun beloften aanspreken.

U bent hier